• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Blogit » Hyvinvointiblogi » Yhteinen tulevaisuus – Eksoten hyvinvointiblogi: Hyvän palvelun takana on laadukas ja ajantasainen tieto
Kuvassa hoitaja ja lääkäri tutkivat vastaanottohuoneessa asiakastietoja paperista.

Yhteinen tulevaisuus – Eksoten hyvinvointiblogi: Hyvän palvelun takana on laadukas ja ajantasainen tieto

, , ,
Kuvassa hoitaja ja lääkäri tutkivat vastaanottohuoneessa asiakastietoja paperista.

Tiedätkö, miksi hoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä tai puheterapeutti kirjaa tietojasi tietokoneelle käyntisi tai puhelusi yhteydessä? Tai mihin sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjattuja tietoja käytetään, ja miten niitä käsitellään? Oletko käyttänyt Eksoten asiointipalvelua, luetko tietojasi Omakannasta? Arvelen, että useimmat meistä kyllä ymmärtävät tietojen kirjaamisen ja käsittelyn tarpeellisuuden hyvin, kun teemme hoito- ja palvelusuunnitelmaa tai uusimme reseptiä. Se, mikä meille kansalaisina ei niin helposti kuitenkaan näy, on kirjatun ja olemassa olevan tiedon hyödyntäminen ns. konepellin alla.  

Etelä-Karjalan sote-uudistuksen ”Joukkuepeliä”-rakenneuudistushankkeessa on tehty noin 1,5 vuoden ajan laaja-alaista kehitystyötä, jossa yhteisenä teemana on tieto ja sen hyödyntäminen. Hankkeessa on suunniteltu nykyisten toimijoiden; Eksoten ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen hallinnollista siirtymää samaan organisaatioon, Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle. Lisäksi tiedolla johtamisen ja tiedon hyödyntämisen edellytyksiä on parannettu muun muassa ottamalla käyttöön tietoallasteknologiaa, tekemällä asiakas- ja potilaskohtaista suoritelaskentaa ja kehittämällä datan laatua esimerkiksi yhdenmukaistamalla kirjaamisohjeistuksia ja kouluttamalla henkilöstöä.  

Hankkeessa on kehitetty, testattu ja otettu käyttöön erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon arjessa tarpeelliseksi tunnistettuja digiratkaisuja, joista esimerkiksi Omaolon palvelut ja robotin lähettämät kirjeet kaikille 55-vuotiaille eteläkarjalaisille voivat olla sinulle jo tuttuja. Kotikäynneillä Eksoten ammattilainen on lokakuusta lähtien voinut tehdä kanssasi kodin turvallisuusarvioinnin. Se on osa laajempaa toimintakykyarviointia, jonka apuvälineenä ammattilaisella on käytössään toimintakykymobiili. 

Digi- ja teknologiatuotteiden hyödyntäminen perustuu olemassa olevaan, digimuodossa olevaan tietoon, eli dataan. Data syntyy jokaisen asiakas- tai potilaskontaktin yhteydessä, ammattilaisen, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nykyistä useammin myös asiakkaan ja potilaan itsensä kirjaamana. Tämä data on tärkeä pääoma meille sote-toimijoille ja hyvinvointialueella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa voimme dataa tarkastelemalla parantaa myös alueemme asukkaiden palveluja, hyvinvointia ja turvallisuutta.  

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? 

Tiedonhallinnan kehittämisellä tavoittelemme ennen kaikkea sitä, että asiakas tai potilas saa oikea-aikaisesti apua ja palveluja, joita hän tarvitsee. Oikea tieto on saatavilla silloin, kun asiakasta tai potilasta palvellaan. Tavoittelemme, että asiakkaiden ja läheisten osallisuus toteutuu entistä paremmin palvelujen tai hoidon suunnittelusta alkaen aina toteutukseen asti, myös digisti. Julkisen sektorin sosiaali-, terveys- ja turvallisuuspalveluiden tulee olla saatavilla kaikille tarvitseville ja siksi tarvitsemme tietoa sekä palvelutuotannon nykytilanteesta että tulevista tarpeista. 

Palveluissamme oikea-aikaisuus tarkoittaa sitä, että saat tarvitsemasi avun sujuvasti ja tiedät, kuka asiaasi hoitaa. Se tarkoittaa sitä, että voimme tietoihisi perustuen havaita tiettyjä riskitekijöitä ja pohtia yhdessä, miten itse voit hoitaa terveyttäsi ja huolehtia hyvinvoinnistasi tai minkälaiset palvelut sinua parhaiten auttavat.  

Olemme tunnistaneet, että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa tehdään paljon päällekkäistä kirjaamista.  Asiakkaana voit ajatella, että joudut kertomaan saman tarinan aina uudelleen ja koet, että tilanteeseesi ei ole perehdytty riittävästi. Haluamme poistaa tätä hukkakäyntiä ja tehostaa olemassa olevan tiedon käyttöä kehittämällä palveluihin muun muassa eri tietolähteistä tietoja poimivia koostenäkymiä ja ennustemalleja sekä toiminnanohjausta, joka selkiyttää ammattilaisten välistä roolitusta ja vastuita. 

Miten minun tietojani hyödynnetään ja käsitellään?  

Erilaiset asiakas- ja potilasryhmät kulkevat erilaisilla palvelupoluilla ja tarvitsevat erilaisten ammattilaisten asiantuntemusta. Voimme tarkastella sekä potilastietorekisteriin että sosiaalihuollon asiakastietorekisteriin kirjattuihin tietoihin perustuen eri asiakas- ja potilassegmenttien ja tarvittaessa koko alueemme väestötason sote-palvelujen käyttöä ja niiden kustannuksia. Osaltaan tämä tieto auttaa ratkaisemaan palvelupolkujen ongelmakohtia. 
Voimme jo nyt tarvearvointiin perustuen tarjota luotettavaa etäpalvelua ihmisten kotisohville ja sujuvan palvelukokemuksen Etelä-Karjalan joka kolkkaan. Palvelua kohdentamalla saadaan parempaa vaikuttavuutta! Edelleen perinteisellä vastaanotolla hoidetaan fyysistä tutkimista vaativat vaivat. Uuden teknologian myötä saamme dataan perustuen palvelupolut ja niiden solmukohdat entistä paremmin näkyviin. Esimerkiksi tekoälyn avulla voimme tunnistaa tiettyjä riskejä tai ei-toivottuja päätepisteitä riittävän varhaisessa vaiheessa. Olemme tämän vuoden aikana testanneet kahta tekoälypohjaista ennustemalliratkaisua ja saatujen kokemuksien perusteella haluamme jatkaa tätä kehitystyötä edelleen.  

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toissijaisesta käytöstä mahdollistaa ja raamittaa organisaation tiedolla johtamista ja datan hyödyntämistä palvelujen seurannassa ja kehittämisessä. Tämä tapahtuu rekistereihin kirjattuun dataan perustuen. Lain mukaisesti on mahdollisuus hyödyntää ensisijaiseen käyttötarkoitukseen, siis asiakas- ja potilastyöhön, kirjattua tietoa tietojohtamiseen, mutta myös tieteelliseen tutkimukseen, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sekä viranomaisohjaukseen ja -valvontaan. Lain mukaisesti toimimalla turvaamme yksilön luottamuksensuojaa sekä oikeuksia ja vapauksia henkilötietoja käsiteltäessä.  

Tietosuoja-asiat ovat sosiaali- ja terveydenhuollossa ammattilaisten selkärankaan jo opintojen aikana istutettuja. Soten tietojärjestelmien tulee olla turvallisia ja ammattilaisten tulee ymmärtää, mitä tietoja voi käsitellä ja millä perusteilla. Joukkuepeliä-hankkeen aikana olemme tuottaneet henkilöstölle erityisesti laaja-alaisten sote-tietojen käsittelyyn ohjeita, koulutusta ja teknisen lupakyselyn. Lisäksi olemme varmistaneet, että käyttämämme tietojärjestelmät ovat tietoturvaominaisuuksiltaan edellytyksien mukaisia ja tallentavat tietojen käsittelyn lokeihin. Massatason tietoja tarkasteltaessa yksilön tietosuoja turvataan erilaisin keinoin, esimerkiksi anonymisoimalla ja pseudonymisoimalla käytettävää dataa.  

Etelä-Karjalan alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen palveluiden tarvetta ja trendikehitystä on jo pitkään arvioitu olemassa olevaan dataan perustuen. Hyvinvointialueiden toiminnan alkaessa 2023 alueemme sote-palveluiden rahoitus tulee perustumaan sosiaali- ja terveydenhuollon sote-palvelutarvekertoimeen, joka lasketaan eri rekistereissä oleviin tietoihin pohjautuen. Rekistereihin tiedot päätyvät pääosin ammattilaisten kirjausten ja tietojärjestelmien kautta.  

Kun seuraavan kerran tarvitset palveluitamme, ymmärrät toivottavasti paremmin, miksi tietojasi kirjataan tietojärjestelmään. Jos tietojesi kirjaaminen ja käyttö mietityttävät, kysy asiasta rohkeasti asiaasi hoitavalta ammattilaiselta. Kerromme mielellämme lisää!  

Kaisa Pesonen 
Eksoten projektipäällikkö Joukkuepeliä-hanke,
Etelä-Karjalan sote-rakenneuudistus 

Customer service