• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Blogit » Hyvinvointiblogi » Yhteinen tulevaisuus − Eksoten hyvinvointiblogi: Etävastaanotto on sujuva, luotettava ja turvallinen vaihtoehto
Kuvassa valkealla pöydällä stetoskooppi ja kannettava tietokone.

Yhteinen tulevaisuus − Eksoten hyvinvointiblogi: Etävastaanotto on sujuva, luotettava ja turvallinen vaihtoehto

, ,
Kuvassa valkealla pöydällä stetoskooppi ja kannettava tietokone.

​​Yle uutisoi 4.1, että ”Kolarin kunta on koko maan mittakaavassa edelläkävijä etäyhteyksien hyödyntämisessä perusterveydenhuollon vastaanotoilla”. Tilastot kertovat, että etäkäyntien osuus oli Kolarissa koko maan suurin. Kolarissa ei ole hoitojonoja, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelujen nopeuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Voit lukea Ylen uutisen tästä​

Etävastaanoton edut ovat sen paikkariippumattomuudessa ja ajan säästössä. Siksi se on hyvin houkutteleva palveluvaihtoehto asiakkaalle, hoitajalle ja lääkärille. Etävastaanottojen lisääntyminen tuo lääkäreille enemmän aikaa lähivastaanottoihin. Asiakkaana sinun ei tarvitse varata aikaa kulkemiseen tai parkkipaikan etsimiseen, vaan asiointi hoituu helposti ja joustavasti mistä vaan, missä netti toimii. Tarvitset tietokoneen tai mobiililaitteen. Usein riittää pelkkä puhelin. 

Eksotessa etävastaanottoja tarjotaan muun muassa hoitaja- ja lääkärivastaanotoilla, fysioterapiassa, suun terveydenhuollossa, neuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, omaishoidossa, vammaispalveluissa, aikuissosiaalityössä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Ammattihenkilö arvioi ja sopii aina yhdessä asiakkaan kanssa yksilöllisesti, miten palvelu sopii asiakkaan tarpeeseen ja kuinka hoidon jatkuvuus taataan, mikäli tarvitaan seurantaa ja jatkokäyntiä. Lisätietoa on Eksoten verkkosivuilla: Eksoten toimipisteet > Etävastaanotto​ 

Etäpalvelut ovat yksi valtakunnallinen kehittämisen kohde hyvinvointialueilla, osana laajempaa asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta. Etelä-Karjalassakin kehitämme sujuvampia palveluita ja etäpalvelut ovat jatkossa yhä suurempi osa soten peruspalveluita, joissa toteutuvat vaivattomuus, ennakointi ja tarkoituksenmukaisuus. Etäpalveluissa luonnollisesti huomioidaan myös asiakasturvallisuus sekä tietoturvaan liittyvät asiat. 
Seuraamme Eksotessa etäpalvelujen laatua asetettujen tavoitteiden ja mittareiden avulla – ja kuuntelemalla palvelunkäyttäjiä. Asiakaspalautetta aktiivisesti keräämällä ja hyödyntämällä voimme kehittää palvelujamme asiakaslähtöisemmiksi.

Asukkaat haluavat lisää elämää helpottavia etäpalveluita 

Keräsimme syksyllä 2021 Otakantaa.fi-palvelussa asiakkaidemme kokemuksia, näkemyksiä ja terveisiä Eksoten etäpalveluiden kehittämiseksi. Kysyimme palvelukokemuksista etävastaanotosta, ja mistä syistä etäpalvelu koetaan houkuttelevana tai epämieluisana vastaanottomuotona. Meitä kiinnosti myös tietää, voiko vastaaja kokemuksensa perusteella suositella etäpalvelua muillekin. 

Saimme kyselyyn mukavan määrän vastauksia koko Etelä-Karjalan alueelta. Asukkaat kokevat etäpalvelun käteväksi tavaksi asioida sote-ammattilaisen kanssa. Turha autolla liikkuminen vähenee, kun etävastaanotot lisääntyvät. Ei ole herkkua etsiä parkkipaikkaa, jos asian voi hoitaa mukavamminkin. Esimerkiksi laboratoriotulokset voi käydä läpi tai reseptit uusia puhelimitsekin, etäpalveluna.

Etäpalvelujen tulee olla helppokäyttöisiä, hyvin toimivia ja helposti saatavilla. Vastauksissa toistuvat vaivattomuus, joustavuus ja toimivuus. Onkin ensiarvoisen tärkeää kuunnella asiakkaiden tarpeita, kun etäpalveluja kehitetään. 

”Helpottaa muita päivittäisiä aikaan sidottuja asioita, kun ei tarvitse lähteä kotoa mihinkään. Tekniikka on toiminut hyvin ja on tullut olo, että tulen kuulluksi.

”Toimi erittäin hyvin, jopa lähivastaanottoa paremmin.”

Etäpalvelut eivät kuitenkaan sovi kaikille eikä kaikkiin tilanteisiin. Se kävi ilmi myös otakantaa.fi-kyselystä. Syynä voi olla tietotekniset esteet ja halu kohdata ammattilainen kasvotusten lähivastaanotolla. Tietyt vaivatkin vaativat fyysistä tutkimista. Siksi Eksoten palveluita kehitetään tarvelähtöisesti ja ihmiskeskeisesti, asiakkaita kuunnellen. Toimintatapojen uudistamisessa ja palvelukokonaisuuksien muotoilemisessa etäpalvelujen lisääminen mahdollistaa ja nopeuttaa eteläkarjalaisten hoitoon pääsyä.

Soteuudistus.png

Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa -hankkeen avulla uudistetaan toimintatapoja ja siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon painopistettä peruspalveluihin sekä varhaiseen ongelmien ehkäisyyn. Tavoitteena Etelä-Karjalalan hyvinvointialueella on, että asiakas saa tarvitsemansa avun oikea-aikaisesti, sujuvasti ja kokonaisvaltaisesti. Kehittämistyötä tehdään yhdessä palvelunkäyttäjien, sote-ammattilaisten, asiantuntijoiden, järjestöjen, kuntien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Projektitiimin puolesta,

Kaisa Luostarinen
kehittäjä-projektikoordinaattori  ja

Heini Hyvärinen
kehittämisasiantuntija (muotoilu) 

Customer service