• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Asiakkaalle » Uudet Eksote.fi-verkkosivut julkaistiin 29.3.2022

Uudet Eksote.fi-verkkosivut julkaistiin 29.3.2022

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten uusi verkkosivusto on julkaistu tänään. Asiakasnäkökulma on pidetty mukana Eksoten verkkosivujen kehityksen kaikissa vaiheissa. Asiakasohjausta parannetaan etenkin digipalveluiden osalta.

Eksoten verkkosivu-uudistuksen tavoitteena on ollut toteuttaa asiakaslähtöiset verkkosivut, jotta tiedon löytäminen on asiakkaalle helppoa ja selkeää.

–  Verkkosivumme on luotu vuonna 2016 organisaation lähtökohdista. Nyt vaihdamme julkaisujärjestelmän lisäksi näkökulmaa. Sivuston sisältö tuotetaan asiakkaita varten ja haluamme kehittää sivustoa jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella, kertoo Eksoten va. viestintäjohtaja Minna Helle.

Eksoten verkkosivu-uudistuksessa käyttäjäkokemuksen huomiointia ja käyttöliittymäsuunnittelua on toteutettu monipuolisin keinoin. Asiakkaat ja työntekijät ovat päässeet viimeisen vuoden aikana osallistumaan verkkosivustouudistukseen kyselyjen, työpajojen, haastatteluiden sekä testauksen kautta.

Saavutettavuuteen kiinnitetty erityistä huomiota

Edellisten verkkosivujen julkaisun jälkeen ovat muuttuneet niin saavutettavuutta koskevat lait kuin ymmärrys käyttäjäkokemuksen merkityksestä.

– Ihmisillä on hyvin erilaisia kykyjä ja mahdollisuuksia käyttää verkkopalveluja. Meille on tärkeää julkisia palveluja tarjoavana organisaationa ottaa tämä huomioon, painottaa Helle.

Eksoten verkkosivuilla käy arkisin noin 6 000–10 000 eri käyttäjää. Viikonloppuisin on hiljaisempaa, mutta silloinkin sivustolla on kävijöitä noin 2 000.

– Analytiikan perusteella asiakkaat käyttävät Eksote.fi-sivustoa enimmäkseen mobiililaitteilla. Suunnittelussa on nyt otettu huomioon myös mobiilinäkökulma, kertoo Helle.

Lopputuloksena yksinkertainen ja selkeä kokonaisuus

Uusien verkkosivujen myötä myös etävastaanotolle osallistuminen helpottuu. Jatkossa varatuille etävastaanottoajoille pääsee suoraan Eksoten verkkosivuilta. Eksoten ammattilaiset tarjoavat aikaa varatessa joko normaalia vastaanottoaikaa tai etävastaanottoa, riippuen tilanteesta ja siitä missä yksikössä etävastaanottoja tehdään.

Uusiutuvilla verkkosivuilla halutaan helpottaa asiakkaan ohjautumista oikea-aikaisesti oikeiden palveluiden piiriin. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on edullisempaa, kuin korjaavien palveluiden tuotanto myöhemmin.
– On kaikkien etu, mikäli tilanteet eivät pitkity. Verkkopalveluidemme avulla tuomme tukea, apua ja palveluitamme aiempaa paremmin asiakkaiden luokse, sanoo Eksoten vt. toimitusjohtaja Santtu Niemi.

– Verkkosivujen sisältöä ei enää luokitella puhtaasti sosiaali- ja terveyspalveluihin, sillä ammattilaisemme auttavat hoidon- ja palveluntarpeen arvioinnissa. Asiakkailla on tarpeita ja meiltä saa tukea ja palveluita, muistuttaa Niemi.

Verkkosivusto on rakennettu palvelemaan myös Etelä-Karjalan hyvinvointialuetta. Nyt julkaistu sivusto on rakennettu siten, että se voidaan muuttaa vuoden vaihteessa hyvinvointialueen verkkosivustoksi.

Customer service