Kotiin palveluja tuottavat palvelusetelituottajat saavat sähköpostilla kirjeen lähiaikoina ja mahdollisuuden oma- aloitteeseen oikaisuun.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) tarkastuksissa on havaittu, että palvelutuottajien matkakorvauksia on laskutettu palvelusetelien sääntökirjan vastaisesti. Toisin sanottuna Ekhvalta on laskutettu matkoja, jotka eivät sopimusehtoihin kuulu.
– Käsityksemme mukaan virheet liittyvät erilaiseen tarkkuuteen sääntökirjan noudattamisessa sekä siihen kohdistuvassa valvonnassa. Toiminnan pitää olla tasapuolista kaikille palveluntuottajille. Suuri osa palveluntuottajista on hoitanut laskutuksen kuten sääntökirja edellyttää. Ekhva tulee myös tarkastelemaan omia sisäisiä laskujen käsittelyprosesseja, jotta vastaavanlaiset tapaukset huomataan nopeammin, strategia- ja hallintojohtaja Kaisa Heino sanoo.
Hyvinvointialue perii virheellisesti laskutetut matkakorvaukset takaisin koskien vuosia 2023-24. Asiasta tiedotetaan lähipäivinä palveluntuottajia ja palveluntuottajat saavat yksilöidyn aineiston sekä ohjeet asian selvittämiseksi kesäkuun aikana.
Itseoikaisusta maksuhelpotus
Ekhva tarjoaa palveluntuottajille tilaisuuden tarkastaa oma-aloitteisesti matkakorvauksia koskevan laskutuksensa sekä korjata mahdolliset virheet.
Itseoikaisu toteutetaan siten, että Ekhva toimittaa kullekin palveluntuottajalle tiedot vuonna 2023 ja 2024 laskutetuista matkakorvauksista. Mikäli tiedot pitävät paikkansa ja matkakorvaukset ovat laskutettu sääntökirjan mukaisesti, palveluntuottajalta ei edellytetä toimenpiteitä.
Mikäli palveluntuottaja havaitsee virheitä laskutuksessaan, hyvinvointialue kehottaa palveluntuottajaa muuttamaan toiminnan välittömästi sääntökirjan ehtojen mukaiseksi sekä ilmoittamaan ohjeet saatuaan laskutuksessaan olevat virheet oma-aloitteisesti.
Niiltä palveluntuottajilta, jotka oikaisevat virheellisen laskutuksensa omatoimisesti, hyvinvointialue perii takaisin vuoden 2023 osalta ainoastaan 70 prosenttia liikaa maksettujen matkakorvausten yhteenlasketusta määrästä ilman viivästyskorkoja. Vuoden 2024 osalta liikaa laskutetut matkakorvaukset tullaan perimään täysimääräisenä.
Hyvinvointialue tarkastaa palveluntuottajien ilmoitukset otantaperusteisesti. Mikäli tarkastuksessa havaitaan, että virheitä ei ole omatoimisesti korjattu, otantaa voidaan laajentaa kokonaistarkastukseen saakka ja liikaa maksetut matkakorvaukset peritään takaisin täysimääräisesti viivästyskorko mukaan lukien.
Niihin palveluntuottajiin, jotka eivät reagoi hyvinvointialueen itseoikaisupyyntöön tullaan kohdentamaan otantaperusteinen tarkastus.
Lisätietoja medialle:
Kaisa Heino, strategia- ja hallintojohtaja, p. 040 627 5521, [email protected]
Palvelusetelituottajat saavat tarkemman ohjekirjeen lähiaikoina
Matkakorvausten laskuttamisen periaatteet palvelusetelipalveluissa:
- Matkakorvausten laskuttaminen tulee aina tehdä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelusetelin sääntökirjan mukaan.
- Matkakorvausta voi laskuttaa asiakaskohtaisesti kotikäynniltä, kun yhdensuuntainen matka asiakkaan luo on yli 10 kilometriä palveluntuottajan toimipisteestä, jolloin korvaus maksetaan vain yli 10 kilometriä ylittävältä osalta.
- Matkakorvausta maksetaan enintään 100 kilometrin yhdensuuntaisesta matkasta, tällöin matkakorvausta maksetaan palveluntuottajan toimipisteestä asiakkaan luokse enintään 90 kilometrin yhdensuuntaisesta matkasta ja edestakaiselta matkalta enintään 180 kilometriltä.
- Matkan jatkuessa palveluseteliasiakkaan luota toiselle palveluseteliasiakkaalle, on palveluntuottajalla oikeus laskuttaa matkakorvaus myös tältä asiakaskäynniltä, mikäli matka tällekin asiakkaalle on yli 10 kilometriä palveluntuottajan toimipisteestä.
- Saattaja- ja asiointipalvelussa matkakorvauksia ei voi laskuttaa asiointimatkoilta.
- Matkakorvauksia ei voi sisällyttää palveluseteliin.
- Palveluntuottajan tulee pitää ajopäiväkirjaa.
- Kilometrikorvauksia ei saa periä asiakkaalta.