• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Mie&Sie-lehdessä: Etäyhteydellä helposti asiantuntijan vastaanotolle
Kannettavan näytöllä on kuva puhuvasta naisesta, jolla on valkoinen lääkärintakki päällään. Kuva on otettu yläviistosta.

Mie&Sie-lehdessä: Etäyhteydellä helposti asiantuntijan vastaanotolle

, ,

Maaliskuussa ilmestyneessä asukaslehdessämme Mie&Sie kerrottiin etävastaanotosta. Tässä luettavaksesi lehden juttu.  


Etävastaanotto hyvinvointialueen asiantuntijan kanssa on sujuva, luotettava ja turvallinen vaihtoehto perinteiselle vastaanottokäynnille. 

Etävastaanoton suosio on kasvanut koronavuosien jälkeen, ja etävastaanottoajan voi varata esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen lääkärille, sairaanhoitajalle, fysioterapeutille sekä vaikkapa sosiaaliohjaajalle ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiantuntijallekin. 

Usein on eduksi, jos on jo käynyt perinteisellä vastaanotolla, ja asiakas ja ammattilainen ovat tavanneet aikaisemmin. Tällöin jatkotapaamiset videoyhteydellä toimivat parhaiten.  

Etävastaanotto helpottaa asioimista. Kulkemiseen tai parkkipaikan etsimiseen ei kulu aikaa ja vastaanotolle voi tulla sieltä, missä on. Yhteyden ottamiseen riittää älypuhelin, tabletti tai tietokone.  

Digi- ja etäpalvelut ovat vaihtoehto tapaamiselle  

Etävastaanotto vaatii internet-yhteyden ja älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. 

Kaikille asiointi hyvinvointialueen ammattilaisen kanssa digilaitteen välityksellä ei ole vielä kovin tuttua, mutta se on vaihtoehto, jota kannattaa rohkeasti kokeilla. Perinteisten puheluiden lisäksi asioita voisi enenevissä määrin hoitaa myös videoyhteydellä.  

Seuraavalla kerralla aikaa varatessasi kannattaakin kysyä ja ehdottaa itse, voisiko tulevan käynnin hoitaa etävastaanoton avulla. Sitä kannattaa rohkeasti kokeilla, ja me hyvinvointialueella autamme. Mitä enemmän kokeilet ja opettelet, sitä tutummalta ja helppokäyttöisemmältä etävastaanotto tuntuu. 

Myös puhelin edistää asioiden hoitamista.  

– Soitamme asiakkaidemme kanssa päivittäin ihan perinteisiä puheluita, joissa käymme läpi ajankohtaisia tilanteita, kertoo sosiaaliohjaaja Sari Pekkinen aikuissosiaalityön kotoutumista edistävän sosiaalityön tiimistä. 

– Yksikkömme liikkuu koko maakunnan alueella. Useimmilla asiakkaistamme on käytössä älypuhelimia. Osalla tietotekniset valmiudet sinänsä ovat heikkoja, mutta älypuhelimen käyttö on itsessään tuttua. Verkkoneuvottelua käytämme asiakkaan kanssa, kun asiakas on jonkin viranomaisen luona asioimassa, esimerkiksi TE-toimistossa. Silloin paikalla verkkoneuvotteluyhteydellä on asiakkaan ohella sosiaaliohjaaja, tulkki ja viranomaisen edustaja. Näin saamme asiat kaikkien kannalta helpoiten hoidettua, lisää Pekkinen. 

Ilmeet ja eleet kertovat myös voinnista 

Sairaanhoitaja Sanna-Kaisa Hyvönen Rautjärven mielenterveys- ja päihdevastaanotolta pitää etävastaanottoa toimivana konseptina. Mielenterveyspuolella asiakkaat ovat kaikenikäisiä ja myös lääkärin vastaanotto etäpalveluna toimii hyvin. 

Kuva-alan vasemmassa reunassa vihreässä hupparissa kameraan katsoo vaalea nainen. Hän istuu työpöytänsä ääressä. Työpöydällä on vesipullo ja sivusta kuvattu näyttö. Taustalla on valkoista tiiliseinää, jonka oikeassa yläkulmassa on punaruskea todennäköisesti tupasvilloja esittävä taideteos.

Ensimmäinen käynti on aina fyysinen tapaaminen, eli silloin tapaamme asiakkaan kanssa hyvinvointiasemalla ja tutustumme samalla toisiimme. Etäyhteys toimii sen jälkeen hyvin, kertoo Hyvönen.

– Etävastaanotolla keskustelu on helppoa ja videolta näkee asiakkaan tilan ja ympäristön, jossa hän sillä hetkellä on. Asiakas saattaa olla kotona tai reissussa, ja yhteys on silti helppo ottaa ja tapaaminen saadaan hyvin hoidettua. Mielestäni on hyvin tärkeää saada asiakkaaseen näköyhteys, jolloin hänen vointinsa näkyy myös silmin, ei vain puheena. Siksi videoyhteys on myös asiakkaan etu, kun voimme olla katsekontaktissa toistemme kanssa. 

Lääkärin etävastaanotolle hoitajan avustuksella 

Rautjärvellä lääkäripulaan on saatu apua etälääkäritoiminnalla, jossa hoitaja avustaa sekä lääkäriä että potilasta. 

Potilas tulee ajanvarauksen kautta hyvinvointiasemalle, jossa sairaanhoitaja ottaa potilaan vastaan ja käy hänen kanssaan alkukeskustelun. Potilaan mukana voi olla omainen tai tukihenkilö.  

Vastaanottohuoneesta otetaan videoyhteys lääkärin kanssa niin, että lääkäri näkee potilaan selkeästi. Vastaanotto toimii videon kautta aivan samoin kuin normaalissa vastaanottotilanteessa. Vastaanotolla päivitetään hoitosuunnitelma ja lääkelista. Hoitaja tulostaa käynnin aikana dokumentit suoraan potilaalle. 

Lääkärin ja hoitajan tiimityötä  

Potilaalle laaditaan yksilöllinen terveys- ja hoitosuunnitelma, joka sisältää hoidon tarpeet ja tavoitteet, seurantasuunnitelman laboratoriokokeineen ja miten potilas saa yhteyden omahoitajaan. 

Eniten käymme vastaanotolla keskustelua potilaan oireista, huolista ja pitkäaikaissairauksien hoidosta. Potilaat haluavat myös keskustella lääkehoidostaan, joka käydäänkin tarkkaan läpi. Mietimme yhdessä tavoitteet hoidolle ja miten hoitoa seurataan laboratoriokokein ja hoitajan kanssa, kertoo lääkäri Marita Räsänen

Kannettavan näytöllä on kuva puhuvasta naisesta, jolla on valkoinen lääkärintakki päällään. Kuva on otettu yläviistosta.

Marita Räsänen on toiminut osittain lähi- ja etälääkärinä Ruokolahdella vuodesta 2021 ja Rautjärvellä vuoden 2023 alusta. Osa etävastaanotoista on pidetty lääkärin ja potilaan välisinä. 

Potilaan käynti hyvinvointiasemalla lääkärin vastaanotolla toimii yhteisvastaanottona, jossa hoitaja on mukana. Tiimin yhteistyö auttaa potilasta hänen kokonaisvaltaisessa hoidossaan ja myös hoitaja oppii paljon. 

– Jos selvittelen jotain oiretta, pääsen etävastaanotolla hyvin alkuun, voin ohjata potilaan esimerkiksi laboratorioon, fysioterapeutin tutkimuksiin ja tarvittaessa lähivastaanotolleni Honkaharjuun, toteaa Räsänen. 

Verkkoyhteys toimii hyvinvointiasemalla 

Rautjärvellä on paikka paikoin ongelmia verkkoyhteyksissä, mutta hyvinvointiasemalla yhteys toimii hyvin. Sieltä otetaan yhteys lääkäriin, ja vastaanotto toimii normaalisti, kuten tapahtuisi perinteisellä lääkärikäynnillä. 

– Potilas voi ottaa mukaan myös omaisen ja hoitaja on myös mukana vastaanotolla, kertoo sairaanhoitaja Mia Terävä Rautjärven hyvinvointiasemalta.  

Rautjärvellä asuva Heidi Honkanen on asioinut potilaana Rautjärven terveysasemalla etälääkärin vastaanotolla. 

– Minulla on vain hyviä kokemuksia etävastaanotosta. Tapasimme hoitosuhteen alussa hyvinvointiasemalla. Nyt olen iloinen, kun ei tarvitse lähteä ajamaan Imatralle tai Rautjärvelle. Riittää, kun ottaa etäyhteyden kotoa niin asiat hoituvat. Mielestäni kaikkien epäilijöiden kannattaa kokeilla etävastaanottoa! Se toimii, Heidi Honkanen kannustaa. 

Lue juttu alla olevasta upotuksesta tai tästä linkistä.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asukaslehti Mie&Sie

Painetun lehden voi noutaa Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toimipisteiden asiakastiloista, kirjastoista ja apteekeista. Voit lukea lehden myös alla olevan linkin takaa.

Customer service