Päivitetty 31.5.2024 klo 9:09
Olemme laajentaneet robottipuheluiden avulla tehtävää kyselyä kaikille yli 65-vuotiaille. Ikäryhmän laajennuksen vuoksi kyselyä ennakoivia tekstiviestejä ovat eilen saaneet myös yli 85-vuotiaat. Asioiden hoitaminen puhelimitse on ikäihmisille luontevaa ja tästä syystä kokeilemme uudenlaista osallisuudenmuotoa. Puhelut ovat täysin vapaaehtoisia.
Muutoksesta johtuen robottipuheluita saavat tänään siis kaikki ne yli 65-vuotiaat eteläkarjalaiset, jotka saivat eilen ennakkotekstiviestin.
Etelä-Karjalan hyvinvointialue kartoittaa yli 65-vuotiaiden eteläkarjalaisten mielipiteitä muun muassa hyvinvointialueen palveluista ja niiden kehittämisestä. Samalla halutaan selvittää, onko puhelurobotiikka hyvä keino lisätä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Puhelukierros toteutetaan perjantaina 31.5., jolloin Etelä-Karjalan hyvinvointialuejohtaja Sally Leskisen äänellä puhuva robotti soittaa noin 5000 satunnaisesti valituille 65–85-vuotiaille eteläkarjalaisille. Robotti soittaa uudelleen maanantaina 3.6. niille, joita se ei perjantain aikana tavoittanut. Robotille voi myös soittaa takaisin 9.6. asti.
Robotti ei soita asukkaille, joilla on markkinointikielto. Kohderyhmän tiedot on ostettu digi- ja väestötietoviraston rekisteristä toivotun aluejakauman mukaisesti. Kohderyhmään satunnaisesti valituille lähetetään edellisenä päivänä tekstiviesti tiedoksi tulevasta puhelusta.
Robottipuhelu ei mahdollista henkilökohtaista keskustelua. Robotille puhutaan normaalisti ja vastataan numeronäppäintä painamalla tai sanallisesti robotin puhelun aikana antamien ohjeiden mukaisesti. Puhelu soitetaan numerosta +358 45 7396 2538.
– Puherobotiikkaa pääsevät kokeilemaan tällä kertaa varttuneemmat eteläkarjalaiset. Kokeilun jälkeen arvioimme, voisiko robottipuhelu olla yksi tapa lisää kuulla kuntalaisia, kertoo projektipäällikkö Kirsi Koskelainen.
Eri-ikäisten kuntaisten mielipiteitä keskeisistä teemoista on kartoitettu systemaattisesti syksystä 2023 lähtien muun muassa nuorten digiraatien sekä Polis-verkkokyselyjen avulla. Tarkoituksena on kokeilla eri kohderyhmille soveltuvia uusia asukasosallistamisen menetelmiä.
Lisätietoja:
Kirsi Koskelainen, erityisasiantuntija, p. 040 651 3911, [email protected]
Salla Kivistö, hyvinvointisuunnittelija, p. 040 655 0824, [email protected]
Kysymyksiä ja vastauksia
Mikä tämä ”puhelinrobotti” on?
Puhelurobotti on tietokoneohjelma, joka soittaa puheluita ihmisten puolesta. Robotille vastataan numeronäppäintä painamalla tai sanallisesti puhelun aikana kuultavien ohjeiden mukaisesti. Kyselyn tekninen toteuttaja On-Time Research Solutions Oy, joka on Pohjoismaiden johtava automaattipuheluiden soittopalvelu. Puhelurobotin äänenä voidaan käyttää joko synteettistä eli tietokoneella tehtyä ääntä tai ihmisen äänittämää ääntä. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asukkaille soittava puhelurobotti puhuu hyvinvointialuejohtaja Sally Leskisen äänellä.
Mitä robotti kysyy?
Robotti kysyy kuusi kysymystä:
1. Miten tyytyväinen olet elämääsi tällä hetkellä?
2. Minkä arvosanan annat Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle?
3. Mikä on tärkein asia, mihin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tulisi mielestäsi toiminnassaan panostaa?
4. Millä tavoin Etelä-Karjalan hyvinvointialue voisi mielestäsi hyödyntää nykyistä enemmän ikääntyneiden kuntalaisten osaamista ja ideoita?
5. Mitkä asiat ovat sinulle merkityksellisiä oman elämänlaatusi kannalta?
6. Millaisen arvosanan antaisit tällaiselle automaattipuhelulle, kun haluamme kartoittaa kuntalaisten mielipiteitä?
Kenelle soitetaan?
Robotti soittaa satunnaisesti valituille 65–85-vuotiaille eteläkarjalaisille perjantaina 31.5. Kaikki puhelut toteutetaan perjantain aikana ja robotti soittaa uudelleen maanantaina 3.6. niille, joita ei perjantain aikana tavoitettu. Robotille voi myös soittaa takaisin 9.6. asti.
Robotti ei soita asukkaille, joilla on markkinointikielto. Kohderyhmän tiedot on ostettu digi- ja väestötietoviraston rekisteristä toivotun aluejakauman mukaisesti.
Voiko robotti soittaa myös palvelukodin asukkaalle?
Kyllä, robotti voi soittaa kaikille kohderyhmään kuuluville, joilla on henkilökohtainen puhelinnumero ja se on julkisesti saatavilla. Puhelu katkeaa automaattisesti, jos vastaaja ei toimi tai pysty toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti. Puhelusta ei synny kustannuksia vastaajalle.
Mitä jos en vastaa puheluun?
Tällöin robotti soittaa sinulle uudelleen ma 3.6. Jos et silloinkaan vastaa, saat samana päivänä tekstiviestin, jossa kerrotaan miten voit halutessasi vastata kyselyyn paremmalla ajalla. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.
Aina on liikkeellä myös huijareita. Mistä tiedän, mikä puhelu tulee oikeasti Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta?
Puhelu tulee numerosta +358 45 7396 2538.
Onko tämä kertaluonteinen kysely?
Kyllä. Puheluita soitetaan ainoastaan pe 31.5. tai 3.6. Saadun kokemuksen perusteella voidaan harkita, onko kyseessä sellainen ratkaisu ja toimintatapa, jota on hyvä käyttää myös jatkossa.
Kuka käsittelee puhelimitse saadut vastaukset?
Robotti käsittelee asteikkokysymykset ja tekee pääosin avoimien kysymysten litterointityön. Tarvittaessa lisälitterointi ja kyselyn analysointi ostetaan kyselyn toteuttavalta luotettavalta palveluntuottajalta. Hyvinvointialueen puolelta tuloksia käsittelevät vain ne, jotka työnsä puolesta niitä tarvitsevat. Tuloksien käsittelyssä vastaajia ja vastauksia ei yhdistetä.
Miten tietoturva huomioidaan?
Puheluiden sisältö käsitellään nimettömästi ja robotti kysyy vain yleisluonteisia asioita (kts. kysymys “Mitä robotti kysyy?”). Tuloksien käsittelyssä vastaajia ja vastauksia ei yhdistetä. Materiaali hävitetään heti tuloksien analysoinnin jälkeen.
Faktalaatikko:
Sitran rahoittamassa Asukasosallistuminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella -projektissa vahvistetaan asukkaiden osallistumista maakunnalliseen hyvinvointisuunnitelmaprosessiin. Projektissa kokeillaan eri kohderyhmille soveltuvia uusia asukasosallistamisen menetelmiä.