• Kiirehdi varaamaan influessarokotusaika tai tarkista, miten saat rokotuksen ilman ajanvarausta Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Robottipuheluun vastanneet antoivat hyvän arvosanan hyvinvointialueelle
Hymyilevä vihreäpaitainen varttuneempi nainen pitelee puhelinta kädessään.

Robottipuheluun vastanneet antoivat hyvän arvosanan hyvinvointialueelle

, ,

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella toteutettiin touko-kesäkuun vaihteessa robottipuhelukokeilu, jossa kartoitettiin yli 65-vuotiaiden eteläkarjalaisten mielipiteitä muun muassa hyvinvointialueen palveluista ja niiden kehittämisestä. Samalla testattiin, onko puhelurobotiikka hyvä keino lisätä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Puheluilla tavoitettiin lähes 2400 eteläkarjalaista.

Eteläkarjalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä

Tuloksista käy ilmi, että eteläkarjalaisista ikäihmisistä valtaosa on tyytyväisiä elämäänsä. Vastaajista 90 prosenttia antoi arvosanan 3 tai enemmän (asteikko 1–5). Senioriväestön keskuudessa elämänlaatuun eniten vaikuttava tekijä oli selkeästi terveys. Vastauksista nousi esiin myös toive osallistamisesta yhteisötoimintaan, vapaaehtoistyöhön, kerhoihin ja muihin sosiaalisiin aktiviteetteihin.

Ensisijaisesti toivotaan saavutettavia lähipalveluja

83 prosenttia vastanneista antoi hyvinvointialueelle arvosanan 3 tai enemmän (asteikko 1–5), keskiarvon ollessa 3,5. Kyselyyn vastanneiden mielestä tärkeimmät asiat, joihin hyvinvointialueen tulisi toiminnassaan panostaa, olivat terveydenhuollon saavutettavuus, vanhuspalvelut sekä paikallisten palvelupisteiden ylläpito. 

-Saimme kyselyn kautta vahvistuksen palveluidemme vahvalle linjaukselle, että konkreettiset, saavutettavat lähipalvelut ovat vastanneiden näkökulmasta tärkeimpiä hyvinvointialueen tehtäviä, kertoo hyvinvointialueen johtaja Sally Leskinen.

Robottipuhelut koettiin hyväksi keinoksi kartoittaa mielipiteitä

75 prosenttia vastaajista antoi robottipuhelulle arvosanaksi vähintään 3 (asteikko 1–5).

-Yllättävää oli se, että robottipuhelut otettiin vastaan varsin hyvin ja niiden nähtiin olevan yksi mahdollinen keino kerätä tietoa asukkaidemme ajatuksista. Lupaamme käydä vastaukset läpi huolella, toteaa Leskinen.

Lisätietoja:

Kirsi Koskelainen, erityisasiantuntija, p. 040 651 3911, [email protected]

Customer service