Etelä-Karjalan hyvinvointialueella toteutettiin touko-kesäkuun vaihteessa robottipuhelukokeilu, jossa kartoitettiin yli 65-vuotiaiden eteläkarjalaisten mielipiteitä muun muassa hyvinvointialueen palveluista ja niiden kehittämisestä. Samalla testattiin, onko puhelurobotiikka hyvä keino lisätä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Puheluilla tavoitettiin lähes 2400 eteläkarjalaista.
Eteläkarjalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä
Tuloksista käy ilmi, että eteläkarjalaisista ikäihmisistä valtaosa on tyytyväisiä elämäänsä. Vastaajista 90 prosenttia antoi arvosanan 3 tai enemmän (asteikko 1–5). Senioriväestön keskuudessa elämänlaatuun eniten vaikuttava tekijä oli selkeästi terveys. Vastauksista nousi esiin myös toive osallistamisesta yhteisötoimintaan, vapaaehtoistyöhön, kerhoihin ja muihin sosiaalisiin aktiviteetteihin.
Ensisijaisesti toivotaan saavutettavia lähipalveluja
83 prosenttia vastanneista antoi hyvinvointialueelle arvosanan 3 tai enemmän (asteikko 1–5), keskiarvon ollessa 3,5. Kyselyyn vastanneiden mielestä tärkeimmät asiat, joihin hyvinvointialueen tulisi toiminnassaan panostaa, olivat terveydenhuollon saavutettavuus, vanhuspalvelut sekä paikallisten palvelupisteiden ylläpito.
-Saimme kyselyn kautta vahvistuksen palveluidemme vahvalle linjaukselle, että konkreettiset, saavutettavat lähipalvelut ovat vastanneiden näkökulmasta tärkeimpiä hyvinvointialueen tehtäviä, kertoo hyvinvointialueen johtaja Sally Leskinen.
Robottipuhelut koettiin hyväksi keinoksi kartoittaa mielipiteitä
75 prosenttia vastaajista antoi robottipuhelulle arvosanaksi vähintään 3 (asteikko 1–5).
-Yllättävää oli se, että robottipuhelut otettiin vastaan varsin hyvin ja niiden nähtiin olevan yksi mahdollinen keino kerätä tietoa asukkaidemme ajatuksista. Lupaamme käydä vastaukset läpi huolella, toteaa Leskinen.
Lisätietoja:
Kirsi Koskelainen, erityisasiantuntija, p. 040 651 3911, [email protected]