• Kiirehdi varaamaan influessarokotusaika tai tarkista, miten saat rokotuksen ilman ajanvarausta Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Yleinen » Etelä-Karjalan hyvinvointialue ottaa lokakuun alussa käyttöön Päivystysavun chatin

Etelä-Karjalan hyvinvointialue ottaa lokakuun alussa käyttöön Päivystysavun chatin

Päivystysavun chat aukeaa hyvinvointialueella 1. lokakuuta. Yhteydenottoihin vastaavat sairaanhoitajat, joilta saa apua äkillisiin terveysongelmiin. Tavoitteena on, että kiireettömissä tilanteissa asiakas välttyy turhalta päivystyskäynniltä ja saa ajanvarauksen oikeaan palveluun. Chattiin pääsee Ekhvan verkkosivuilta.

Hyvinvointialueen digitaaliset palvelut laajenevat lokakuussa, kun Päivystysavun chat avautuu puhelinpalvelun rinnalle. Chattiin tunnistaudutaan ja se on avoinna joka päivä klo 8-20. Chat löytyy Ekhvan verkkosivujen oikean alalaidan puhekuplapainikkeesta. Kuten puhelinpalvelussakin, myös chatissa asiakkaita palvelevat terveydenhuollon ammattilaiset.

-Tavoitteena on, että potilaat saavat palvelua nopeammin ja jouhevammin, kertoo päivystyksen esihenkilö Anne Saltiola.

Päivystysavun chatissa ammattilaiset arvioivat, vaatiiko tilanne käyntiä päivystyksessä. Kiireettömissä tilanteissa ihmiset välttyvät turhalta päivystyskäynniltä ja saavat ajan esimerkiksi hyvinvointiasemalle tai etälääkärin vastaanotolle. Kiireellisissä ja päivystyskäyntiä vaativissa tilanteissa ennakkoon tehty hoidon tarpeen arvio voi nopeuttaa asiointia päivystyksessä. Jos oireisiin riittää itsehoito, saa ammattilaiselta luotettavat itsehoito-ohjeet.

– Potilaalle on varmasti helpottava asia, kun saa nopeammin yhteyden, Saltiola jatkaa.

Digipalveluilla halutaan helpottaa asiointia ja hoitoon pääsyä 

Ekhvalla on jo aiemmin otettu käyttöön neuvolan, opiskeluterveydenhuollon sekä hammashoidon chatit, joiden rinnalle nyt avattava päivystysavun chat luo uusia mahdollisuuksia asioida digitaalisesti.

– Tarkoituksenamme on digipalveluja lisäämällä vahvistaa palvelujemme saatavuutta ja nopeuttaa hoitoon pääsyä, kertoo digipalvelujen asiantuntija Kaisa Kangasmäki.

Päivystysavun Chat

Avautuu 1.10.2024 päivystysavun puhelinpalvelun 116 117 rinnalle

Terveydenhuollon ammattilaiset auttavat äkillisissä terveysongelmissa

Avoinna joka päivä klo 8-20

Chattiin pääsee Ekhvan verkkosivuilta


Lisätietoja:

Kaisa Kangasmäki, kehittämisasiantuntija, Digitalisaation asiantuntijapalvelut
p. 040 684 6182, [email protected]

Customer service