• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Imatralla hammashoidon joustavan ajanvarauksen malli kerää hyvää palautetta – samalla käynnillä saadaan enemmän hoidetuksi 
Kuvituskuva

Imatralla hammashoidon joustavan ajanvarauksen malli kerää hyvää palautetta – samalla käynnillä saadaan enemmän hoidetuksi 

, ,

Imatralla hammashoidossa käytössä oleva joustavan ajanvarauksen malli antaa mahdollisuuden käyttää joustavammin aikaa asiakkaan suun terveyden hoitotoimenpiteiden tekemiseen. Ajanvarausta tehdessään asiakas voi valita haluaako perinteisen täsmäajan tai joustavan aikavarauksen.

Imatran joustavan ajanvarauksen malli on nimetty Suun Vuoksi -toimintatavaksi. Tässä mallissa hoitoajan pituutta ei ole lukittu. Tämä antaa mahdollisuuden edetä hoitokäynnillä asiakkaan tarvitseman hoidon mukaan, ja yhdellä käyntikerralla on mahdollista tehdä useampia toimenpiteitä samalla kerralla. Malli on ollut käytössä jo vuodesta 2017 alkaen. Ajan saatossa Imatran hammashoitolan henkilökunta on kehittänyt mallia aktiivisesti siten, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla juuri Imatran hammashoitolassa asioivia asiakkaita. Malli on käytössä kolmena päivänä viikossa, ja myös päivystyspotilaat hoidetaan tämän mallin avulla. 

Mitä Suun Vuoksi -toimintamalli tarkoittaa?

Suun Vuoksi -toimintamalli toimii niin, että asiakas saa ajanvarauksen esimerkiksi aikavälille klo 11–12. Puoli tuntia ennen hoitoajan alkamisajankohdan tarkentumista asiakas saa tekstiviestin, jossa kerrotaan tarkempi hoitoajan ajankohta ja kehotetaan asiakasta saapumaan hammashoitolaan. Asiakkaalla tulee siis olla päällä oleva kännykkä ja mahdollisuus saapua hammashoitolaan 30 minuutin sisällä tekstiviestin saapumisesta. 

Pohjoisesta alueesta vastaavan suun terveydenhuollon palveluesihenkilön Päivi Parikan mukaan sekä asiakkaat että henkilökunta pitävät mallin toimivuudesta:

Vaalea polkkatukkainen nainen katsoo pieni hymy huulillaan kameraan. Hänellä on ruskeasankaiset silmälasit ja päällään pienikuviollinen valko-oranssinen paita. Taustalla on käynnissä oleva tietokoneen näyttöruutu ja vaalean beige seinä.

Tämä antaa joustavuutta hammaslääkäreille, -hoitajille ja suuhygienisteille käyttää toimenpiteen vaatima aika ilman jatkuvaa kellon seuraamista ja ajatusta, että jäädäänkö päivän aikataulusta jälkeen ja joutuuko seuraava asiakas odottamaan. Tarvittaessa mallissa pystytään myös tekemään useampia toimenpiteitä samalla käyntikerralla.  

Päivi Parikka

– Asiakkaan tarvitsee olla vain valmiudessa saapumaan tekstiviestin ilmoittamana ajankohtana. Asiakkaalle ei tule odotusaikaa. 

Malli on saanut kautta linjan hyvää palautetta ja kiitosta asiakkailta.  

Asiakas voi valita Imatran hammashoitolaan Heikinkadulle aikaa varatessaan haluaako hän sillä kertaa joustavan ajanvarauksen ajan tai perinteisen tiettyyn kellonaikaan määrätyn hoitoajan. Tällä hetkellä Suun vuoksi –mallin aikoja annetaan maanantaista keskiviikkoon.  

Päivi Parikka kertoo, että parhaimmillaan asiakas on päässyt siirtymään suoraan hammaslääkärin vastaanotolta suuhygienistin hoitoon. Malli mahdollistaa tämänkin. Ajankäytöstä keskustellaan yhdessä asiakkaan kanssa.  

– Asiakkaan ei tarvitse pelätä myöskään yhdeltä monta hoitotoimenpidettä sisältäneeltä käynniltä tulevaa isompaa laskua, sillä lasku voidaan maksaa osissa. Tästä mahdollisuudesta voi rohkeasti kysyä neuvoa henkilökunnalta, jotka opastavat, miten tällaisessa tilanteessa tulee toimia, vinkkaa Päivi Parikka. 

Lisätietoja:

Päivi Parikka, pohjoisen alueen suun terveydenhuollon palveluesihenkilö, p. 040 741 4488, [email protected]

Customer service