• Ajanvaraus influenssa- ja koronarokotuksiin ensisijaisesti eAsioinnin kautta – varaa aika nyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » LABlanssissa opiskelijalle tuotetaan onnistumisen kokemuksia
Ensihoidon lehtori, ensihoitajaopiskelija ja kehittäjäensihoitaja ambulanssin takatilassa opettelemassa potilaan hoidossa tarvittavia taitoja.

LABlanssissa opiskelijalle tuotetaan onnistumisen kokemuksia

,

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteinen projekti LABlanssi on ensihoitajaopiskelija Susanna Minkkisen mielestä tärkeä oppimisympäristö.

Euroopan unionin osarahoittama

– Perustason ja hoitotason harjoittelun välissä on pitkä jakso ilman käytännön kokemusta, jos opiskelijana ei tee keikkaa. LABlanssi on ihan omanlainen ympäristö, jossa opiskelijan on mietittävä asioita hyvin eri tavalla, kuvaa Minkkinen.

Ensihoidon lehtori Antti Tanninen LAB-ammattikorkeakoululta kertoo, että LABlanssissa opiskelijat työskentelevät päivävuorossa kehittäjäensihoitajan ja lehtorin ohjauksessa.

Ensihoitajien harjoittelussa vuorot ovat pitkiä ja asiat voivat nollaantua välissä. LABlanssissa vietetyn viikon aikana oppiminen on intensiivistä, pedagogista tukea on saatavilla jatkuvasti ja fokus on potilaan hoidon lisäksi opiskelijassa.

– LABlanssissa kokee, että ohjaaminen on se olennainen juttu. Viikko voi tuntua lyhyeltä jaksolta, mutta jatkuvan oppimisen vuoksi viikko on myös hyvin kuormittava. Keikalla tietoa syvennetään ja keikan jälkeen opettajan ja ohjaajan kanssa kerrataan vielä tarvittavat tilanteet, miettii Minkkinen.

Tässä kehitetään sitä pelirohkeutta.

Antti Tanninen
Ensihoidon lehtori, ensihoitajaopiskelija ja kehittäjäensihoitaja ambulanssin takatilassa opettelemassa potilaan hoidossa tarvittavia taitoja.

Millaisia hyötyjä?

Ekhvan kehittäjäensihoitaja Anna-Liisa Jauhanen näkee yhteistyön LAB-ammattikorkeakoulun kanssa tärkeänä.
– Tässä tuotetaan tulevia työkavereita ja pidetään yhteyttä LABin ja Ekhvan välillä aktiivisena.

LAB ja Ekhva ovat havainneet opiskelijan työelämävalmiuksien kehittyneen ja moni onkin rohkaistunut LABlanssi-jakson jälkeen hakeutumaan keikkalistalle. 

– Lisäksi opettajana pysyn itse ajan tasalla kenttätyöstä ja näen opiskelijoiden osaamisen tason, kertoo Tanninen.
– Ja opin myös itsestäni. Onhan sitä ajanut keikkaa 20 vuotta ja ollut pitkään kenttäjohtajana ja nyt sitä olikin ihan kuistilla alussa, kun piti hoitaa mummukoita, Tanninen nauraa.

Vakavasti ottaen konsepti on kuitenkin koettu kokonaisuudessaan vaikuttavaksi, opiskelijoiden osaamisen taso hoitotason harjoitteluun nähden on kasvanut ja alueen toimintavalmius on kasvanut LABlanssi-yksikön ottaessa tehtäviä vastaan samalta listalta muiden yksiköiden kanssa. Hälytysvaste LABlanssilla on samanlainen kuin millä tahansa muullakin alueen yksiköllä.

Tässä kohtaa haastateltavat ohjaavat kiitoksia Ekhvalle toimintayksikön esihenkilölle Kati Saarikivelle.

–Kati on laittanut paljon eforttia asiaan. On pidetty palaverit kenttäjohtajien kanssa ja nähty vaivaa asioiden järjestämiseksi.

En koe, että opetan ensihoitoa vaan ensihoitoelämää

Ensihoidon lehtori Antti Tanninen, LAB-ammattikorkeakoulu

Susanna Minkkinen on ensihoidon opiskelijana kokenut LABlanssi-yksikön turvallisena tilana, jossa annetaan mahdollisuus käydä asioita läpi ammattilaisten kanssa opiskelijan omassa tahdissa.

– Täällä opiskelija kokee, että minä olen keskiössä ja toimintaani keskitytään. Ja jos on tutut opettajat, niin täällä pystyy tunnustamaan, ettei osaa jotain ja voidaan käydä se eri tavalla.

Tanninen kuulee ensimmäistä kertaa tällaisen palautteen.
– Uskallan ja haluan ajatella sen niin, että tässä kehitetään sitä pelirohkeutta. Maalit tehdään maalin edestä, sinne pitää hakeutua, jos tehdään tulosta. 

Kehitetty palautteen perusteella

LABlanssissa opiskelleet voivat jättää loppuhaastattelussa palautetta ja palautteisiin on reagoitu.

– LABlanssin viikko-ohjelmaa kehitettiin opiskelijapalautteen perusteella. Toiminta on nyt systemaattisempaa ja suunta on vielä aiempaa kehittävämpi, kertoo kehittäjäensihoitaja Anna-Liisa Jauhanen Ekhvalta.

Kehittäjäensihoitaja ja ensihoidon lehtori antavat LABlansissa opiskelijalle tilaa ja ovat tukena aina tarvittaessa.

– En koe, että opetan ensihoitoa vaan ensihoitoelämää. Opiskelijoiden on hyvä nähdä, että reaalielämässä on ennakoimattomia muuttujia, että työssä pitää käyttää omaa persoonaa ja myös paljon haistella juttuja, tähdentää  ensihoidon lehtori Antti Tanninen.

–  Opiskelijalla voi olla vahva teoriapohja, mutta vaatii luottamusta sanoa oma mielipide. LABlanssissa on hyvin nähnyt, että joidenkin kanssa sen luottamuksen rakentaminen ottaa pidempään, Tanninen jatkaa.

Lisätietoja:

Etelä-Karjalan hyvinvointialue: Hannele Pirinen, projektipäällikkö, LABlanssi&HAVUJA -projektit, puh. 040 728 8777 , [email protected]
Anna-Liisa Jauhanen, kehittäjäensihoitaja, puh. 040 144 7237, [email protected]

LAB-ammattikorkeakoulu: Antti Tanninen, ensihoidon lehtori, puh. 050 463 3826, [email protected]

Customer service