• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Kiirevastaanotoille voi saada ajan 1–3 päivässä
Kuvituskuva

Kiirevastaanotoille voi saada ajan 1–3 päivässä

, ,

Asukassivu

Marraskuussa Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) tekee merkittävän muutoksen äkillisen sairastumisen hoitomalliin, kun uusi kiirevastaanotto avataan 6.11. Lappeenrannassa keskussairaalan A-siiven kahdeksannessa kerroksessa. Sen myötä K-siiven nykyinen yhteispäivystys keskittyy vain nopeaa hoitoa vaativiin potilaisiin.

Muutoksen tavoitteena on tarjota oikea-aikaista hoitoa kullekin potilaalle. Jokaisen potilaan tilanne arvioidaan
ennen vastaanotolle tuloa.

Akuutti-tulosyksikön ylilääkäri Pekka Korvenoja kertoo:
— Uuden mallin avulla tarjoamme asiakkaille tarkoituksenmukaisempaa hoitoa. Päivystyksessä odottaminen
ei ole kenellekään mieluista. Lääkäriin tai hoitajalle ei välttämättä pääse samana päivänä, koska arvioitu oirekaan
ei sitä vaadi, mutta kuitenkin jo muutaman päivän kuluessa.

Kiirevastaanottoja eri puolilla maakuntaa

Vielä hetken Lappeenrannan Armilan ja Sammonlahden kiirevastaanotot ovat yhteispäivystyksen yhteydessä.
Palvelua parannetaan siirtämällä kiirevastaanottotoiminta uusiin tiloihin, ja alkuvuonna 2025 avataan myös
Sammonlahteen kiirevastaanotto.

— Muilla maakunnan kiirevastaanotoilla toiminta jatkuu ennallaan. Pyrimme parantamaan ajanvarausjärjestelmän
joustavuutta, avoterveydenhuollon johtaja Minna Häyhä sanoo.

Aina ensin yhteydenotto

Korvenoja korostaa, että yhteydenotto hoidon tarpeen arviointiin on asiakkaan ensimmäinen askel:
— Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet,
äkillinen kouristelu, tulee ottaa yhteys hätänumeroon 112. Mutta muutoin tärkein muistettava asia äkillisesti
sairastuessa on, että ottaa joko puhelimitse tai verkossa yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin. Siitä asiakas ohjataan
oikeaan paikkaan – päivystykseen, kiirevastaanotolle tai hyvinvointiasemalle.

Kuvituskuva

Lappeenrannan kiirevastaanotto siirtyy keskussairaalassa A-siipeen 6.11. Päivystys jää entiselle paikalleen. Sammonlahti saa kiirevastaanoton ensi vuonna ja muilla maakunnan kiirevastaanotoilla toiminta jatkuu ennallaan, toki niitä kehitetään koko ajan.

Hoidon kiireellisyys arvioidaan aina huolella

Kiirevastaanotolle pääsy tapahtuu hoidon tarpeen arvioinnin kautta, jolloin esimerkiksi ei-päivystykselliset
vaivat, kuten korvakipu tai silmätulehdus, voidaan hoitaa 1–3 vuorokauden kuluessa. Uudistus laajentaa hoitoonpääsyn vaihtoehtoja, kun aikoja voidaan antaa myös muualle kuin omalle paikkakunnalle muutaman lähipäivän sisällä. Hoidon tarpeen arvioinnista saa myös omahoito-ohjeita.

Päivystyksessä hoidetaan siis jatkossa potilaat, joiden tutkimusta tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää
seuraavaan arkipäivään, ja joiden hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai joiden
henki on uhattuna. Jos potilaan vaiva ei ole henkeä uhkaava tai ei vaadi päivystysluonteista hoitoa, ohjataan hänet kiirevastaanotolle, jolta saa apua 1–3 päivän kuluessa. Valtaosa potilaalle kiireelliseltäkin tuntuvista asioista on lääketieteellisesti perustellen arvioitavissa 1–3 vuorokauden sisällä.

Päivystyksessä hoidetaan potilaat, joiden tutkimusta tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan arkipäivään.

Kiirevastaanotot Etelä-Karjalassa

Kiirevastaanottoja on marraskuun jälkeen Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaalan
A-siiven 8. kerroksessa ja Imatralla Honkaharjussa sekä virka-aikaan muillakin hyvinvointiasemilla. Alkuvuodesta käynnistyvä Lappeenrannan Sammonlahden kiirevastaanotto palvelee virka-aikaan.

Lappeenrannan ja Imatran kiirevastaanotot palvelevat myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä.

Vastaanottoja pitävät sairaanhoitajat ja lääkärit. Kiirevastaanotolla potilaan tutkii useimmiten ensin hoitaja ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä tai ohjaa potilaan lääkärin luo.

Kun sairastut, ota yhteys soittamalla tai verkossa

Henkeä uhkaavat tilanteet, soitto 112.

Jos kyse on muuten äkillisestä sairastumisesta:

  • Voit soittaa Päivystysapuun 116 117.
  • Voit käyttää Päivystysavun chat –palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset
    verkkosivuiltamme www.ekhva.fi sivun alalaidassa olevasta keltaisesta puhekuplapainikkeesta.
  • Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta, linkin löydät nettisivuiltamme.
  • Voit soittaa hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260.

Lisätietoja asukassivusta:

Ekhva julkaisee tästä eteenpäin joka toinen kuukausi asukassivun. Sivu julkaistaan niissä paikallislehdissä, joiden
alueen asukkaita sisältö koskee.

Tämä kiirevastaanottoja koskeva asukassivu julkaistaan 30.10.2024 ES Keskiviikko -lehdessä sekä 31.10.2024 Uutisvuoksessa, Länsi-Saimaan Sanomissa, Luumäen Lehdessä ja Parikkala-Rautjärven Sanomissa.

Palautetta ja juttutoiveita voi antaa sähköpostilla [email protected]

Customer service