• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Marraskuun muutos tuo kiirevastaanottopalveluihin selkeyttä
Lääkäri tutkii naispotilaan korvaa korvalampulla. Lääkäristä ja potilaasta näkyy vain osa ja kuvan keskiössä on lääkärin käsi ja korvalamppu.

Marraskuun muutos tuo kiirevastaanottopalveluihin selkeyttä

, ,

Marraskuussa teemme muutoksen, joka selkeyttää äkillisen sairastumisen hoitotapaa. Puhelimitse tai verkossa tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin jälkeen potilaat ohjataan kiireellisyystarpeen mukaan päivystykseen,
kiirevastaanotolle tai hyvinvointiaseman kiireettömälle vastaanotolle. Keskiviikkona 6.11. avaamme Lappeenrantaan uuden kiirevastaanoton Etelä-Karjalan keskussairaalan A-siiven kahdeksannessa kerroksessa. Päivystyksessä hoidetaan jatkossa vain päivystysasetuksen mukaiset potilaat, ja kiireettömämmät potilaat ohjataan esimerkiksi kiirevastaanotolle. Muutoksen tavoitteena on hoitaa potilaat entistä sujuvammin ja ilman pitkiä jonotuksia päivystyksessä.

Tällä hetkellä Lappeenrannassa Armilan ja Sammonlahden kiirevastaanottotoiminta on keskitetty Etelä-Karjalan keskussairaalan K-siiven yhteispäivystyksen yhteyteen. Yhteispäivystys on tästä syystä pahoin ruuhkautunut. Tilanteen helpottamiseksi Lappeenrannan kiirevastaanottotoiminta siirretään uusiin tiloihin keskussairaalan A-siiven kahdeksanteen kerrokseen. Tilat ovat väliaikaiset, ja myöhemmin ensi vuoden aikana kiirevastaanotto siirtyy keskussairaalan piha-alueelle valmistuviin tilaelementteihin. Myös Sammonlahdessa avataan kiirevastaanottotoiminta tammikuun 2025 aikana. Muiden kuntien hyvinvointiasemien kiirevastaanotot jatkavat entisellään. Kaikki kiirevastaanotot ovat kaikkien eteläkarjalaisten käytössä, vaikka asiakkaat pyritäänkin ohjaamaan lähipalveluihin.

Perusterveydenhuollon vastuualuejohtaja Minna Häyhä kertoo, että lääkäripalveluiden saantia oikea-aikaisesti suhteessa potilaan tilanteeseen selkeytetään:
– Hoidon tarpeen arvioinnissa kartoitetaan potilaan tilanne, määritellään hoidon tarve ja miten kiireellisenä potilaan asiaa lähdetään hoitamaan. Monesti kartoituksessa selviää, että potilaan vaiva ei sittenkään vaadi käyntiä päivystyksellisesti, ja riittää, että hoitoon pääsee muutaman päivän kuluessa.  Silloin oikea paikka on kiirevastaanotto, johon meillä nyt panostetaan, kertoo Minna Häyhä.

– Potilaan ei tarvitse tässä muutoksessa muuta muistaa, kuin että ottaa aina ensin yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin – yhteydenottotapoja on monia – tai hätätilanteessa soittaa 112, tähdentää Minna Häyhä. Yhteydenottotavat löytyvät tästä tiedotteesta.

Päivystyksessä hoidetaan siis jatkossa potilaat, joiden tutkimusta tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan arkipäivään, ja joiden hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai joiden henki on uhattuna. Jos potilaan vaiva ei ole henkeä uhkaava tai ei vaadi päivystysluonteista hoitoa, ohjataan hänet kiirevastaanotolle, jolta saa apua 1–3 päivän kuluessa. Valtaosa potilaalle kiireelliseltäkin tuntuvista asioista on lääketieteellisesti perustellen arvioitavissa 1–3 vuorokauden sisällä.

Akuutti-tulosyksikön ylilääkäri Pekka Korvenoja painottaa, että kaikille löytyy tarkoituksenmukainen paikka ja aika hoidon aloittamiseksi, ja tavoite on helpottaa asiakkaan tilannetta mahdollisimman nopeasti. Päivystyksessä jonottamisesta pyritään pääsemään eroon.

Pekka Korvenoja kertoo muutoksesta:
– Tässä muutoksessa palvelut saadaan sujuvammaksi. Hoidon tarpeen arviointi on tässä tärkeässä asemassa. Lääkäriin tai hoitajalle ei välttämättä pääse samana päivänä, koska arvioitu oirekaan ei sitä vaadi, mutta kuitenkin jo muutaman päivän kuluessa. Tähän tähtäämme. 1–3 vuorokauden mahdollisuus tarjoaa vielä joustavuutta hoitoon pääsemiseksi.

Hyvinvointiasemat, kiirevastaanotot ja Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystys auttavat sinua, kun sairastut äkillisesti tai sinulle sattuu tapaturma. Arkipäivisin saat kiireellistä hoitoa omalla hyvinvointiasemallasi.

Toimi näin, kun sairastut äkillisesti

Hoidontarpeesi arviointi ja ajanvaraus tehdään joko puhelimitse ja verkossa.

  • Voit soittaa Päivystysapuun 116 117. Päivystysapu palvelee vuorokauden ympäri 24/7.
  • Voit käyttää Päivystysavun chat –palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset verkkosivuiltamme www.ekhva.fi  sivun alalaidassa olevasta keltaisesta puhekuplapainikkeesta.  
  • Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta, linkin löydät nettisivuiltamme. 
  • Voit soittaa hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260 (ma–pe 7–20).

Hoidontarpeen arvioinnin jälkeen sinut ohjataan kiirevastaanotolle, päivystykseen tai saat ajan hyvinvointiasemalle.

Kiirevastaanotto

Kiirevastaanotolle on varattava aika. Hoidontarpeen arviointi ohjaa potilaan kiirevastaanotolle sellaisen äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden akuutin vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi, joka vaatii hoitoa 1–3 vuorokauden sisällä, mutta ei kuitenkaan päivystyksellisesti.

Kiirevastaanottoja on marraskuun jälkeen Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaalan A-siiven 8. kerroksessa ja Imatralla Honkaharjussa sekä  virka-aikaan muillakin hyvinvointiasemilla. Vastaanottoja pitävät sairaanhoitajat ja lääkärit. Kiirevastaanotolla potilaan tutkii ensin hoitaja ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä tai ohjaa potilaan lääkärin luo. Kiirevastaanotot palvelevat myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Lisäksi alkuvuodesta käynnistyy Sammonlahdessa kiirevastaanotto, joka palvelee virka-aikaan.

Milloin päivystykseen?

Päivystyksellisissä asioissa soita aina Päivystysapuun, p. 116 117 tai ota yhteyttä verkossa Päivystysavun chat –palvelun kautta. Vain erittäin kiireellisissä akuuteissa tapauksissa päivystykseen kannattaa lähteä ilman yhteydenottoa etukäteen. Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystyksessä saat kiireellistä hoitoa ympäri vuorokauden.

Päivystyksessä hoidetaan potilaat, joiden tutkimusta tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan arkipäivään, ja joiden hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai joiden henki on uhattuna.

Kiireellistä arviota tai hoitoa vaativia oireita ovat esimerkiksi

  • äkillisesti alkanut kova päänsärky
  • kova vatsakipu
  • äkillisesti merkittävästi alentunut yleisvointi
  • runsas verenvuoto
  • uusi rytmihäiriö.

Päivystyksessä potilaan vaiva kartoitetaan, ja mikäli vaiva ei ole päivystyksellinen, varataan hänelle tarvittaessa aika kiirevastaanotolle.

Hätätilanne

Henkeä uhkaavissa tilanteissa (esim. kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu) ota yhteys hätänumeroon 112.

Hätätilanteessa soita 112.

Lisätietoja:

Minna Häyhä, Etelä-Karjalan hyvinvointialueen avoterveydenhuollon johtaja, p. 0405562530. [email protected] (tavoitettavissa ma 21.10.2024 alkaen)

Pekka Korvenoja, Akuutti-tulosyksikön ylilääkäri, p. 040 139 0451, [email protected]

Customer service