• Kiirehdi varaamaan influessarokotusaika tai tarkista, miten saat rokotuksen ilman ajanvarausta Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Yleinen » Teknologiset ratkaisut auttavat asiakkaita selviämään kotona mahdollisimman pitkään ja vapauttavat työntekijöille hoitotyöhön aikaa
Nainen istuu kuulokkeet päässä tietokoneen ääressä ja katsoo tietokoneen ruutua keskittyneesti

Teknologiset ratkaisut auttavat asiakkaita selviämään kotona mahdollisimman pitkään ja vapauttavat työntekijöille hoitotyöhön aikaa

, ,

Kotihoidon tukitiimi perustettiin vuonna 2021 kotihoidon alueuudistuksen yhteydessä. Samassa luotiin teknologiatiimi, jossa työskentelee viisi hyvinvointiteknologia-asiantuntijaa. Kotihoidon tukitiimiin kuuluu myös etähoitotiimi, työnjakotiimi, Lappeenrannan turva-auttaja ja yöpartiotiimi sekä kotihoidon ohjaajat.

Kotihoidon etäkäynnit aloitettiin jo vuonna 2017 Eksoten aikaan. Eksoten strategiassa digitalisaatio oli isossa asemassa ja sitä kehitettiin kotihoidossa määrätietoisesti. Teknologisia palveluja on laajennettu niin kotihoidon asiakkaiden kuin myös työntekijöiden hyväksi.

Kotihoidon asiakkaat ottavat mielellään etäkäyntejä – hyötyä nähdään asiakkaan osallistamisessa ja toimintakyvyn ylläpidossa

Nainen istuu kuulokkeet päässä tietokoneen ääressä ja katsoo tietokoneen ruutua keskittyneesti
Hoitaja Susanna Juvonen tekemässä etäsoittoa asiakkaalle.

Kotihoidon tukitiimin esihenkilö Katja Joronen painottaa, ettei asiakkaita tavata koskaan ainoastaan etänä, vaan fyysisten käyntien lisänä. Tekniikka antaa lisäarvoa ja etäkäynneistä Katja Joronen kuvailee olevan monenlaisia hyötyjä asiakkaalle:

− Asiakas voi tekniikan avulla olla kotona mahdollisimman pitkään ja turvallisesti. Kotihoidon etäkäynnillä voidaan tuottaa esimerkiksi ohjattua ja valvottua lääkehoitoa, ruokailun valvontaa, yleisen voinnin ja toimintakyvyn arviointia sekä tukemista. Etäkäynneillä voidaan lisätä asiakkaan osallisuutta omaan hoitoon ja toimintakyvyn ylläpitoon sekä sen avulla voidaan huomata, miten paljon asiakkaalla on omaa toimintakykyä vielä tallella.

Etäkäynti mahdollistaa hoitajalle täydellisen läsnäolon asiakkaalle. Etäkäynnillä voidaan kaikessa rauhassa yhdessä juoda kahvit, tai kesäkuumalla hörpitään yhdessä vettä.

”Etäyhteyden avulla myös omaiset voivat olla yhteydessä omaan läheiseen, esimerkiksi ulkomailta.”

Joronen kertoo, että tällä hetkellä on tarjolla kahtena päivänä viikossa myös etäryhmätoimintaa, joka on sosiaalihuoltolain mukaista osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävää tukipalvelua.

− Etäryhmätoimintaan voivat hakea ne henkilöt, joilla toimintakyky rajoittaa kodin ulkopuoliseen toimintaan osallistumista. Asiakasta kohden on yksi etäryhmätuokio viikossa. Etäryhmään haetaan Ekhvan nettisivujen tai Iso apu -palvelukeskusten kautta – kotihoidon asiakkaat voivat hakea myös kotihoidon kautta.

Työ etähoitotiimissä mahdollistaa lähihoitajille fyysisesti kevyemmän työn hoitotyöstä ja tukee työuran jatkumista.

Mies ja nainen seisovat tabletin takana ja hymyilevät kameralle

Tässä kosketetaan asiakasta henkisesti. Etäkäynnillä voidaan laulaa, jumpata tai tehdä mitä asiakas itse toivoo.

Katja Joronen

Kuvassa hyvinvointiteknologia-asiantuntija Janne Pöyhiä ja toimintayksikön esihenkilö Katja Joronen.

Tekoälyalusta antaa hoitajalle herätteitä asiakkaan toimintakyvyn laskemisesta

eNero – tekoälyalusta (Gillie) on hoitajien työssä tärkeänä tukena, asiakkaan hoidon ja toimintakyvyn arvionnissa. Alusta yhdistää potilastietojärjestelmän ja eri teknologisten laitteiden tuoman datan ja hälytykset. Potilastietojärjestelmä alusta lukee kotihoidon päivittäisen kirjaamiseen lehteä, seurantalehtiä, lääkelehteä, laboratoriotuloksia ja riskilehteä. Alusta antaa hoitajalle asiakkaan voinnin muutoksesta herätteitä, esimerkiksi jos asiakkaan toimintakyky on laskenut tai päivystykseen joutumisen riski lisääntynyt.

Hyvinvointiteknologia-asiantuntija Janne Pöyhiän mukaan tekoälyalusta on erittäin hyödyllinen:

− Tekoälyalusta vapauttaa hoitajien työaikaa, lisää asiakasturvallisuutta ja asiakkaan hyvinvointia voidaan sen avulla ennakoidusti parantaa.

 
Teknologiatiimi työskentelee Lappeenrannassa Rakuunamäellä vanhassa kasarmirakennuksessa.

Janne työskentelee kotihoidon teknologiatiimissä, jonka tarkoituksena on jalkauttaa teknologiaa kotihoidon kentälle ja kehittää teknologisiin järjestelmiin toimintamalleja. Kotihoidon teknologiatiimi kouluttaa kotihoidon työntekijöitä ja tukee heitä päivittäisessä teknologian käytössä.  Tiimin työntekijät tekevät tiivistä yhteistyötä ohjelmien ja laitteiden toimittajien kanssa. Tiivis yhteistyö muiden hyvinvointialueiden teknologia-asiantuntijoiden kanssa on myös tärkeä osa työtä.

Kotihoidon teknologiatiimi vastaa kotihoidon teknologisista ratkaisuista eNeron ja etäyhteyslaitteiden lisäksi Hilkka –toiminnanohjausjärjestelmästä, kotihoidon puhelimista, älykkäästä lääkeannostelijasta, älykkäistä lääkekaapeista, sähkölukoista, turvapuhelimista ja niihin liittyvistä lisälaitteista sekä Mapon -ajoseurannasta.

Ohjelmien ja järjestelmien häiriötilanteisiin on kotihoidossa käytössä toiminnan varautumissuunnitelmat, esimerkiksi etäyhteyslaitteiden häiriötilanteissa etäkäynnit voidaan korvata joko tavallisella puhelinsoitolla tai jalkaudutaan tekemään fyysinen kotikäynti.

Kaksi taustakangasta, toisessa kesäinen ja toisessa syksyinen maisema
Myös etäsoittojen visuaalisuuteen panostetaan ja taustat vaihtuvat aina vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan.

”Kehitystyötä on tehty ja meitä ihaillaan – olemme edelleen edelläkävijöitä teknologisissa ratkaisuissa. Viime vuonna kävi Islannista vieraita hakemassa tietoa – olivat saaneet Googlesta etsiessään vastaukseksi Suomi, Lappeenranta ja Eksote.”

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon etäkäynnit numeroina

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella tehdään kuukaudessa aamu- ja iltavuorossa yhteensä noin 10 000 etäkäyntiä.

Asiakkailla on tällä hetkellä käytössään:
noin 270 etäyhteyslaitetta
noin 500 älykästä lääkeannostelijaa.

Lappeenrannan liikuntatoimi ja vapaaehtoiset lähtivät hankkeessa mukaan aktivoimaan ikäihmisiä

IHAC -hankkeessa Lappeenrannan liikuntatoimi lähti mukaan pitämään jumppatuokioita etänä kotihoidon asiakkaille – näin ikäihmiset saivat liikuntaa ja uudenlaista sisältöä päiviinsä.

Yksinäisyyden torjunta on tärkeää työtä, kun puhutaan yksin asuvista ikäihmisistä. Hankkeen myötä vapaaehtoiset tulivat kotihoidon tiloihin etäyhteyden kautta juttelemaan asiakkaille, mikä oli asiakkaiden puolelta kovin tykättyä.

Lisätietoja:

Katja Joronen, toimintayksikön esihenkilö, kotihoidon tukitiimit, puh. 040 522 9362, [email protected]

Janne Pöyhiä, hyvinvointiteknologia-asiantuntija, puh. 040 197 9613, [email protected]

Customer service