Ekhva pystyy täyttämään sopeutusvaatimukset, mutta tarvitsee kaksi vuotta lisäaikaa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) teetätti Nordic Healthcare Group -yhtiöllä (NHG) taloussuunnittelunsa pohjaksi analyysin siitä onko talouden tasapainottamista koskevat sopeutusvelvoitteet mahdollista toteuttaa lakisääteisiä palveluita vaarantamatta.
128 miljoonan euron kilpajuoksu
Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintaansa alijäämäisinä. Lain mukaan alijäämät tulee kattaa ja talous saattaa tasapainoon viimeistään vuoden 2026 loppuun mennessä.
Sopeutustoimenpiteitä on Ekhvassa lähdetty toteuttamaan kuluvana vuonna noin 11 miljoonalla eurolla. Hyvinvointialuelain edellyttämä kokonaissopeustustarve on yhteensä 128 miljoonaa euroa kolmessa vuodessa.
– Hyvinvointialueilla talous ja sen ohjaus on tällä hetkellä määritelty tarkasti ja sitä seurataan reaaliajassa ja tulevaa ennustaen. Sen sijaan palveluiden lakisääteistä tasoa ei ole juurikaan määritelty ja niiden toteumista seurataan peruutuspeilistä. Tästä syntyy valtava riski että talouden ohjatessa vahvemmin, heikennetään palveluita ilman, että ymmärrämme seurauksia. Vastuulliset toiminnan muutokset eivät ole vaaditussa ajassa mahdollisia, Ekhvan hyvinvointialuejohtaja Sally Leskinen toteaa.
Neljä skenaariota
NHG päätyi Ekhvan osalta neljään skenaarioon.
-Kahden kevyimmän skenaarion (1 ja 2) vaikutukset jäävät vaatimattomiksi. Niistä valitessaan Ekhva ei tee riittävää toiminnan muutosta oikealle uralle ja edessä olisi nopeasti taloudellinen arviointimenettely, Leskinen sanoo.
Skenaario 3 pitää sisällään kunnianhimoisia toiminnallisia muutoksia ja sopeuttamista noin 50 miljoonan euron edestä 2026 loppuun mennessä. Tämä skenaario osoittaa toiminnallisten muutosten vahvuuden, sillä käynnistyessään niille on laskettavissa edelleen suurempia hyötyjä vuosille 2027 ja 2028. Ekhvan rahoituslaskelmat osoittavatkin, että tässä skenaariossa ensimmäisten toimintavuosien alijäämät ovat katettavissa 2028 loppuun mennessä ilman lisärahoitusta.
Skenaario 4 olisi ainoa, joka ei johda talouden kautta arviointimenettelyyn. Jos sopeuttaminen toteutetaan pakotetusti hinnalla millä hyvänsä, edellyttäisi se laajamittaisia irtisanomisia ja toimintojen supistamista tavalla, jossa palveluiden lakisääteisyys analyysin mukaan mitä todennäköisimmin vaarantuu ja Ekhvan arvion mukaan saattaa pahimmillaan aiheuttaa pitkäaikaiskulujen nousua.
Ratkaisuja tarjolla, mutta kahden vuoden lisäajalla
Ekhvan aluehallitus joutuu jo lokakuussa valitsemaan näistä skenaarioista sen, jolle tulevien vuosien taloussuunnittelu pohjautuu.
-Virkavastuullisena en voi esittää muuta kuin skenaarion 3 mukaista toiminnan- ja talouden suunnitelmaa. Skenaario 4 pakottaisi Ekhvan tarjoamaan alueensa asukkaille riittämättömiä palveluita. Me pystymme vastaamaan vaatimuksiin, mutta tarvitsemme vastuulliseen muutokseen kaksi vuotta lisää aikaa. Emme tee tietoisesti epärealistista talousarviota ja -suunnitelmaa, johon emme itsekään usko, Leskinen toteaa.
Hän korostaa, että Ekhvalla ymmärretään ja hyväksytään talouden sopeutusvelvoitteet, mutta aikataulu on liian kireä.
– Hyvinvointialuelaissa määritelty aikaraja sopeuttamiselle ei jousta, mikä johtaa sovittamattomaan ristiriitaan rahoitusta, yksilöä ja toimintaa koskevan lainsäädännön välille. Hyvinvointialueiden alijäämien kattamisen aikataulua koskeva lainsäädäntö tulisi ottaa pikaisesti tarkasteluun, jotta korjausliikkeitä ei tehdä vasta akuutin kassakriisin tai pitkäkestoisen palveluvajauksen myötä, Leskinen sanoo.
Hyvinvointialuelaissa määritelty aikaraja sopeuttamiselle ei jousta, mikä johtaa sovittamattomaan ristiriitaan rahoitusta, yksilöä ja toimintaa koskevan lainsäädännön välille. Hyvinvointialueiden alijäämien kattamisen aikataulua koskeva lainsäädäntö tulisi ottaa pikaisesti tarkasteluun.
– Sally Leskinen –
Lisätiedot:
Sally Leskinen, hyvinvointialuejohtaja, [email protected] p. 0400 497 418
NHG:n raportti, julkaistu 9.10.2024
***
Päivitetty 10.10.2024 klo 13.55: Lisätty taulukon alle teksti: NHG analyysin pohjalta muokattu.