Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaalan A-siiven kahdeksannessa kerroksessa (A8) avautuu keskiviikkona 6.11. uusi kiirevastaanotto. Äkillisesti sairastuessa potilaan tulee ensin ottaa yhteys verkossa tai puhelimitse hoidon tarpeen arviointiin, josta hänet ohjataan kiireellisyystarpeen mukaan päivystykseen, kiirevastaanotolle tai hyvinvointiaseman kiireettömälle vastaanotolle.
Lappeenrannassa kiirevastaanottotoiminta siirretään K-siiven yhteispäivystyksen tiloista uusiin tiloihin keskussairaalan A-siiven kahdeksanteen kerrokseen. Kiirevastaanotolle on varattava aika hoidon tarpeen arvioinnista, ja kiirevastaanotolle mentäessä ilmoittautuminen tehdään keskussairaalan pääaulassa ilmoittautumisautomaateilla. Katso tästä video-ohjeet, miten saavut kiirevastaanotolle (Facebook-reels).
Äkillisesti sairastuessa tulee ottaa aina ensin yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin – yhteydenottotapoja on monia – tai hätätilanteessa soittaa 112. Hoidon tarpeen arvioinnissa kartoitetaan potilaan tilanne, määritellään hoidon tarve ja miten kiireellisenä potilaan asiaa lähdetään hoitamaan.
Päivystyksessä hoidetaan potilaat, joiden tutkimusta tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan arkipäivään, ja joiden hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai joiden henki on uhattuna.
Jos potilaan vaiva ei ole henkeä uhkaava tai ei vaadi päivystysluonteista hoitoa, ohjataan hänet kiirevastaanotolle, jolta saa apua 1–3 päivän kuluessa tai hänelle varataan aika hyvinvointiasemalle. Kiirevastaanottoja pitävät sairaanhoitajat ja lääkärit. Kiirevastaanotolla potilaan tutkii ensin hoitaja ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä tai ohjaa potilaan lääkärin luo. Kiirevastaanotot palvelevat myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Kiirevastaanottoja on Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaalan A-siiven 8. kerroksessa ja Imatralla Honkaharjussa sekä virka-aikaan muillakin hyvinvointiasemilla.
Hyvinvointiasemat, kiirevastaanotot ja Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteispäivystys auttavat sinua, kun sairastut äkillisesti tai sinulle sattuu tapaturma. Arkipäivisin saat kiireellistä hoitoa omalla hyvinvointiasemallasi.
Toimi näin, kun sairastut äkillisesti
Hoidontarpeesi arviointi ja ajanvaraus tehdään joko puhelimitse ja verkossa.
- Voit soittaa Päivystysapuun 116 117. Päivystysapu palvelee vuorokauden ympäri 24/7.
- Voit käyttää Päivystysavun chat –palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset verkkosivuiltamme www.ekhva.fi sivun alalaidassa olevasta keltaisesta puhekuplapainikkeesta.
- Voit ottaa yhteyttä myös Omaolon oirearvion digikanavan kautta, linkin löydät nettisivuiltamme.
- Voit soittaa hyvinvointiasemiemme puhelinpalveluun 05 352 7260 (ma–pe 7–20).
Hoidontarpeen arvioinnin jälkeen sinut ohjataan kiirevastaanotolle, päivystykseen tai saat ajan hyvinvointiasemalle.
Lisätietoja:
Pekka Korvenoja, Akuutti-tulosyksikön ylilääkäri, p. 040 139 0451, [email protected]
Minna Häyhä, Etelä-Karjalan hyvinvointialueen avoterveydenhuollon johtaja, p. 040 556 2530. [email protected]
Lue lisää:
Marraskuun muutos tuo kiirevastaanottopalveluihin selkeyttä – Etelä-Karjalan hyvinvointialue
https://www.ekhva.fi/2024/10/kiirevastaanotoille-voi-saada-ajan-1-3-paivassa/