• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » Vuoden onnistujat valittu – puheissa korostuu asiakkaista ja työkavereista huolehtiminen

Vuoden onnistujat valittu – puheissa korostuu asiakkaista ja työkavereista huolehtiminen

, , , ,

Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) jakoi vuosittaiset henkilöstöpalkinnot Vuoden onnistujille. Ekhvan Vuoden onnistujat Katariina Tuuliainen, Heli Heltimoinen, Elina Kitunen ja Hanna Immonen turvaavat, uskaltavat, vastaavat ja välittävät. Onnea valituille!

Ammattilaisillamme on monipuolista ja vahvaa osaamista monella eri osa-alueella heidän toimiessaan asukkaidemme terveyden, toimintakyvyn ja turvan lisäämiseksi läpi elämän. Ekhvalla juhlitaan onnistumisia yhdessä ja annetaan tunnustusta arvojen mukaisesta toiminnasta.

Henkilöstö sai osoittaa arvostusta kollegoilleen ehdottamalla onnistujia äänestyskyselyn eri kategorioihin syys- ja lokakuussa. Kategoriat olivat seuraavat:

  • Vuoden turvaaja
  • Vuoden uskaltaja
  • Vuoden vastaaja
  • Vuoden välittäjä

230 ehdotuksesta lopulliset valinnat teki työnantajan, pääluottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen raati. Jokainen palkittava sai kunniakirjan Meijän juhlassa 18.11.2024 sekä verkkolahjakaupan lahjakortin.

Kun työntekijät arvostavat tekemäänsä työtä, se välittyy asiakkaillemme ja näin he saavat parhaan mahdollisen tuen ja avun.

Elina Kitunen, kätilö

Kuvassa Sally Leskinen, Katariina Tuuliainen, Heli Heltimoinen, Hanna Immonen ja Elina Kitunen.

– On mahtavaa huomata esimerkkien kautta, miten arvomme tulevat näkyväksi työarjessamme. Henkilöstön antamissa Vuoden onnistujien kuvailuissa arvot tulivat hyvin elävästi esiin. Työyhteisömme arvot näkyvät työpäivissämme, mistä jokainen ammattilaisemme ansaitsee arvostusta, kertoo henkilöstön kehittämispäällikkö Elina Antikainen.

Lisätietoja:

Elina Antikainen, henkilöstön kehittämispäällikkö, p. 040 153 0504, [email protected]

Vuoden turvaaja tunnetaan hyvästä esihenkilö- ja johtamistyöstä. Hän on ihminen, joka johtaa rohkeasti, sujuvoittaa työntekoa, tekee asiat selkeästi ja haluaa parantaa keskustelevaa työkulttuuria omalla esimerkillään. Vuoden turvaaja johtaa valmentaen ja oivalluttaen. Hän toimii myös sujuvasti työnantajan roolissa perustellen ratkaisut ja toimien johdonmukaisesti. Hänen kanssaan on turvallinen ja luottavainen olo työskennellä. Vuoden turvaaja välittää ja tuo työyhteisöön iloa.

– Olin yllättynyt ja iloinen valinnasta. Taisin puhelun aikana heittää ajatuksen ilmoille piilokameraan joutumisesta, Vuoden turvaajaksi valittu Katariina nauraa.

– Esihenkilönä koen, että tärkeänä tehtävänäni on turvata työntekijöiden arjen sujuvuus ja työhyvinvointi yhdessä työntekijöiden kanssa. Pyrin mahdollistamaan, turvaamaan ja tukemaan tiimiläisten ja työyksikön työn kehittämisen tarpeita. Vahvuutena työn kehittämiselle on vuosien kokemus perusterveydenhuollossa työskentelystä, ja sitä kautta on muodostunut vahva näkemys tiimiläisten arjen työstä. Turvaan organisaation strategian jalkauttamisesta tiimiläisille, jolloin tavoitteita kohti etenemistä pyrin ohjaamaan oikeaan suuntaan. Tiimin johtamisessa on tärkeää turvata työrauha ja epäkohtiin puuttuminen riittävän ajoissa. Toiminnallani pyrin luomaan ja turvaamaan positiivisen, avoimen, osallistavan ja helposti lähestyttävän keskustelu kulttuurin, Katariina kuvaa toimintatapaansa.

Vuoden uskaltaja on tekijä tai teko, jota ilman yhteiset asiat eivät olisi kehittyneet tai nytkähtäneet eteenpäin tavoitteiden mukaisesti. Kyse voi olla uusien ideoiden esiin nostamisesta, ratkaisujen esittämisestä tai uskalluksesta puuttua epäkohtiin rakentavalla tavalla. Joskus uskallusta on myös peilata omaa tekemistä ja uskaltaa muuttaa omia toimintatapoja.

– Arvostan suuresti saamaani Vuoden uskaltaja -valintaa ja koen merkityksellisenä sen, että ammattitaitoani on arvostettu ja minuun on luotettu, vaikka muutokset ja uudet linjaukset ovat ajoittain aiheuttaneet epävarmuutta ja kenties stressiäkin. Erityisen hyvälle tuntuu maininnat siitä, että oma henkilöstö on kokenut minun arvostavan heidän työtään ja tehneet sitä enemmän näkyväksi, iloitsee Vuoden uskaltaja Heli.

– Muutoksia on tapahtunut, tapahtumassa ja varmasti tulossa. Mielestäni muutokset eivät ole huono asia, vaan ne voivat tuoda mukanaan myös uusia mahdollisuuksia, Heli summaa.

Vuoden vastaaja on tekijä tai teko, joka nosti positiivista henkeä ja paransi tiimin yhteistä tekemistä, ja joka onnistuneesti vei yhteisen tekemisen maaliin omalla toiminnallaan.

– Ilahduin ja liikutuin siitä, että työpanokseni Seri-tukikeskuksen perustamisessa ja ylläpitämisessä on huomioitu ja työkaverini arvostavat tekemääni työtä. Tämä arvostus osoittaa sen, että me yhdessä työyhteisönä pidämme tärkeänä työtä seksuaalirikoksen uhrien auttamiseksi. Yhteistyössä on voimaa! Kun työntekijät arvostavat tekemäänsä työtä, se välittyy asiakkaillemme ja näin he saavat parhaan mahdollisen tuen ja avun. Kun me kaikki huolehdimme omista vastuualueistamme ja vastuustamme antaa hyvää hoitoa sekä luotamme yhteistyön voimaan, voimme vaikuttaa siihen, että työyhteisö ja asiakkaat voivat hyvin, toteaa Seri-tukikeskuksen eteen työskennellyt Vuoden vastaaja Elina.

– Valinta on tärkeä minulle myös siksi, että Seri-tukikeskuksen tekemä työ saa tätä kautta näkyvyyttä ja tietoisuus tukikeskuksen olemassaolosta mahdollisesti tavoittaa uusia ihmisiä, hän lisää.

Vuoden välittäjä on hyvää mieltä tuova, hyviä käytäntöjä luova tai sujuvaa, aidosti asiakaslähtöistä yhteistyötä rakentava ammattilainen. Hän uudistaa työkulttuuria esimerkillisesti omalla vuorovaikutuksellaan ja luotsaa ympärilleen myönteistä asioita edistävää energiaa. Hän tuo ideoita ja ratkaisuehdotuksia, kannustaa, innostaa ja osaa arvostaa myös muita. Ammattilainen voi olla kuka vain hyvinvointialueemme toimija, asiakas- tai potilastyössä puurtava ammattilainen, esihenkilö tai kehittäjä.

– Peilaan työssäni joka päivä asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeita. Lisäksi pyrin parhaani mukaan auttamaan esihenkilöä ja henkilöstöä, jotta pystyisimme vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen mahdollisimman oikealla tavalla ja aikataululla ja työyhteisössämme olisi iloinen, tarmokas ja turvallinen fiilis kaikilla – yhteen hiileen puhaltamisen meininki, kertoo Vuoden välittäjäksi valittu Hanna toimintatavoistaan.

– Mie toivon meille kaikille jaksamista omassa työssämme ja toisten huomioimista ryhmänä ja yksilöinä. Pienet päivittäiset huomiot kuten hymyt ja ystävälliset sanat auttavat meitä kaikkia jaksamaan. Tuetaan toisiamme vaikeina hetkinä, kuuntelukin riittää useasti. On tärkeää pitää huolta itsestä, silloin jaksaa paljon paremmin työnkin tuomat haasteet, Hanna muistuttaa.

Kiitos Katariina, Heli, Elina ja Hanna
upeasta työstänne
eteläkarjalaisten hyväksi!

Customer service