Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) edelläkävijyys huomioitiin Vaikuttavuusseuran tilaisuudessa Helsingissä 5.12., jossa ensihoito ja sen rinnalle viime vuosina rakennettu muu kotiin vietävien palvelujen kokonaisuus saivat Vaikuttavuusidea 2024 -palkinnon.
Palkittuun kokonaisuuteen sisältyy kiireettömien tehtävien hoidontarpeenarvio puhelimitse ammattilaisen toimesta. Monilla muilla suomalaisilla alueilla vastaavat tilanteet hoidetaan lähettämällä ambulanssi.
-On paljon tilanteita, joissa ambulanssia ei tarvita, vaan on potilaallekin mielekkäämpää järjestää hänelle sen hetkiseen oireeseen tai vaivaan liittyen muuta apua. Toki ambulanssi hälytetään paikalle aina silloin, kun tilanne on kriittinen, kertoo ylilääkäri Pekka Korvenoja.
-Meillä on runsaasti erilaisia liikkuvia palveluja valikoimassamme ja ne on varusteltu erilaisin vieridiagnostisin laittein. Asiakkailta pystytään ottamaan erilaisia labroja ja tekemään runsaasti mittauksia ja tutkimuksia siellä, missä potilas on, kertoo Akuutin vastuuyksikön vs. palvelupäällikkö Kati Saarikivi, joka vastaanotti palkinnon.
Ammattilaisten tuki
Tämän lisäksi yksi tärkeä lenkki auttamisketjussa on ammattilaisten tuki, johon hoito- ja hoivalaitokset, kotihoito tai kuka tahansa potilaan luona oleva ammattilainen voi matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä.
Kotiin vietävien palvelujen kokonaisuuden tavoitteena on pyrkiä tuottamaan potilaalle tai asiakkaalle hoito mahdollisimman pitkälle sinne, jossa hän on eli joko kotiin, tai sitten asumisyksikköön tai hoivalaitokseen.
-Ekhvalla tilannekeskuksen ammattilaiset tekevät vuosittain noin 5000 hätäkeskuksesta ensihoitoon välitettyä kiireetöntä hoidon tarpeen arviota puhelimitse ja kentän ammattilaisille tukea annetaan noin 8000–9000 puhelun verran, Saarikivi kertoo.
Tällainen Ekhvan malli on kiinnostanut eri puolilla Suomea. Monenlaisia variaatioita onkin alkanut syntyä muualle.
Ekhvan (silloisen Eksoten) tilannekeskus oli asiassa ensimmäinen laatuaan, kun sen toiminta alkoi vuonna 2019. Sen sijaan ammattilaisten tukeen keskittyvää koordinaatiota ei monilla alueilla vielä ole. Ekhvalla tämä toiminto on ollut vuodesta 2017 ja sen arvo on merkittävä.
Ekhvan mallissa kaikki hoidon tarpeen arvioimiseen liittyvät konsultaatiot käsitellään ammattilaisten toimesta, joilla laaja ymmärrys ja tietämys oman alueensa palveluista ja mahdollisuuksista. Palveluvalikoimaa täydentää vielä potilaiden päivystysapu (116117) Kaiku24:n tuottamana.
-Olemme todella iloisia, että jo vuosia tekemämme työ sai ansaitsemansa kunniamaininnan, iloitsee Saarikivi.
Lisätietoja:
Kati Saarikivi, vs. palvelupäällikkö, 0406511906, [email protected]
Pekka Korvenoja, ylilääkäri, 040139045. [email protected]
Ekhvan mallin kokemuksia
- Tilannekeskuksen tekemien hoidon tarpeen arvioiden jälkeen enää noin 35 prosentissa kiireettömissä tilanteissa potilaan luo tarvitaan ambulanssi ja usein tilanne hoituu muunlaisilla avuilla.
- Ammattilaisen tuen, eli ”H31-koordinaattorin”, konsultaatioiden jälkeen noin 20 prosenttia potilaista ohjataan hakeutumaan päivystykseen, neljänneksessä potilaan luo tilannetta tarkistamaan saapuu liikkuva päivystysyksikkö tai kotisairaanhoito, ja lähes kaikki loput tilanteista on saatu ratkaistua yhdessä puhelimitse.