• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Artikkelit » Mediatiedotteet » THL:n valtakunnallisessa vertailussa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärät olivat Etelä-Karjalan alueella pienimmät

THL:n valtakunnallisessa vertailussa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärät olivat Etelä-Karjalan alueella pienimmät

, ,

THL:n mukaan lastensuojelun palvelutarpeen arvioinneissa esiintyy paikoin vakavia viiveitä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kokoamat tilastot lastensuojelun käsittelyajoista (1.4.-30.9.2024) toivat esiin paikoin vakavia viiveitä. Sosiaalityön henkilöstömitoitus ja asiakkaiden määrä on kehittymässä oikeaan suuntaan.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden lain sallima enimmäisasiakasmäärä ylittyy kuitenkin edelleen valtaosalla hyvinvointialueista. Enimmäisasiakasmäärää ei ylitetty vain viidellä hyvinvointialueella: Etelä-Karjalassa, Helsingissä, Itä-Uudellamaalla, Kainuussa ja Keski-Suomessa.

Etelä-Karjalassa asiakkaita oli lokakuussa 2024 vähiten sosiaalityöntekijää kohden (keskimäärin 16 asiakasta) ja lastensuojeluasiat pystytään käsittelemään lainmukaisissa aikarajoissa seitsemän vuorokauden sisällä.

Palveluiden integraatio jo yli kymmenen vuoden takaa on tuonut hyötyjä asiakkaille – systeeminen työ on otettu laajalti käyttöön

Etelä-Karjalan alueella perusta myös perhepalveluissa on rakennettu siten, että palveluita on yhdistetty jo yli kymmenen vuotta sitten – asiakkaita hyödyntäen. Perhepalveluiden vastuualueelle on koottu yli kymmenen vuotta sitten jo laajasti lasten ja lapsiperheiden perustason palveluiden lisäksi lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian palvelut.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen lastensuojelussa toteutetaan systeemistä työotetta. Lastensuojelun palvelupäällikkö Anne Korhonen kertoo mallista:

Systeemiseen tiimiin kuuluu 2–3 sosiaalityöntekijää ja kaksi sosiaaliohjaaja, jotka tuntevat asiakkaiden tilanteet hyvin. Systeemisyys turvaa sen, ettei yksikään asiakaslapsi jää vaille tukea, vaikka oma sosiaalityöntekijä olisi poissa. Yhdessä perheen kanssa aina mietitään, millainen palvelu juuri heidän tilanteeseensa parhaiten auttaisi.

Anne Korhonen

Yhteistyötä tehdään perhepalveluiden sisällä ja asiakkaille pyritään löytämään parhaiten heidän palvelutarvettaan vastaava palvelu

Lastensuojelun kohtuulliseen asiakasmäärään vaikuttaa se, että Etelä-Karjalan hyvinvointialueella perhepalvelut toimivat ja lapsiperhesosiaalityöhön on satsattu. Työskentelemme lapsen ja perheen kanssa perhettä tukien niin, että avopalvelut olisivat mahdollisimman oikea-aikaisia, tehokkaita, yksilöllisiä ja riittäviä. Esimerkiksi viime vuosien aikana olemme edenneet siihen suuntaan, että teemme asiakkaiden kotona aikaisempaa enemmän työtä. 

Lastensuojelun ja perhepalveluiden välinen yhteistyö on ollut sujuvaa jo pitkään, mikä edesauttaa asiakkaiden tilanteiden käsittelyä. Uusimpana käytäntönä on syksystä 2024 lähtien perhepalveluissa ollut se, että aina torstait kello 12–14 on varattu yhteiselle työlle ja sen aikana käsitellään yhteisesti asiakkaiden asioita.

Lastensuojelun avopalvelujen toimintayksikön esihenkilön Sanna Ahon mukaan lastensuojelun asiakkuuden tarvetta arvioidaan kriittisesti:

− Arvioimme tarvetta koko asiakkuuden ajan – eli käymme keskustelua perheen ja tiimin kanssa siitä, että mistä palvelusta he eniten hyötyisivät. Kun asiakasmäärät ovat kohtuullisia, lastensuojelun työntekijät tuntevat lapset ja perheet hyvin. Silloin myös vaikeita asioita uskalletaan ottaa helpommin puheeksi. Työssä on olennaista luottamuksen rakentaminen asiakkaan ja työntekijän välille.

Lisätietoja:

Anne Korhonen, lastensuojelun palvelupäällikkö, puh. 040 535 1344, [email protected]

Sanna Aho, lastensuojelun avopalvelut, toimintayksikön esihenkilö, puh. 040 358 1769, [email protected]

THL:n 4.12.2024 julkaisemat tilastotiedot

Customer service