Etelä-Karjalan hyvinvointialueella toimii sosiaalipalveluiden neuvonta ja ohjaus, jonka puhelinpalvelu puh. 05 352 2370 on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–13.
Sosiaalipalveluiden neuvonta ja ohjaus kokoaa yhteen hyvinvointialueen ikäihmisten, vammaispalveluiden sekä aikuissosiaalityön palveluneuvonnan ja -ohjauksen.
Sosiaalipalveluohjaaja antaa ohjausta matalan kynnyksen periaatteella koko Etelä-Karjalan hyvinvointialueen alueella, jolloin asiakas saa yhdestä paikasta sosiaalipalveluiden neuvontaa, palvelutarpeen arviointia sekä tarvittavan jatko-ohjauksen.
Hyvinvointialueen toimintakyky- ja hoivapalvelujen johtaja Irina Snellman kertoo, että sosiaalipalveluiden neuvonnasta esimerkiksi ikäihmiset, vammaiset henkilöt tai heidän omaisensa voivat kysyä erilaisiin palveluihin liittyviä kysymyksiä:

Sosiaalipalveluohjaaja neuvoo ja auttaa esimerkiksi toimeentulo-, arjenhallinta- ja hyvinvointiasioissa sekä erilaisten etuuksien hakemisessa.
Irina Snellman
Sosiaalipalveluohjaaja ei varaa aikoja lääkärille/hoitajalle, eikä anna laboratoriotuloksia asiakkaalle.
Sosiaalipalveluiden neuvonnan puhelinpalveluajat laajenevat maaliskuun alussa ja huhtikuussa avautuu sosiaalipalveluiden asiakkaille reaaliaikainen chat – näistä tiedotamme vielä lähempänä ajankohtaa.
Sosiaalipalveluiden neuvonta
Tietoa, apua ja neuvoja sekä käytännönläheistä ohjausta sosiaalihuoltoon sekä palvelu- ja etuusjärjestelmään liittyvissä asioissa.
Sosiaalipalveluohjaajat tavoitat puhelimitse, asiointipisteellä tai digitaalisen asioinnin kautta.
- Puhelinneuvonta ma-pe klo 9–13 puh. 05 352 2370
- Toimipisteissä:
- Hyvinvointiasemilla – katso palveluajat nettisivultamme
- Aikuisten keskuksessa Lappeenrannassa ma–pe klo 13–16 (os. Valtakatu 51, 3. krs.)
- Digitaalinen asiointi: ekhva.fi > Kirjaudu eAsiointiin > Siirry Ajanvaraukseen > Aikuisten sosiaalipalvelut > Aikuissosiaalityön ohjauksen ja neuvonnan puhelinaika
Terveyspalveluiden hoidon tarpeen arvio ja ajanvaraus
- Hyvinvointiasemien keskitetty puhelinpalvelu ma-pe klo 7–20 puh. 05 352 7260
- Päivystyksellisissä asioissa ota yhteys ensin päivystysapuun puh. 116 117 , joka palvelee kaikkina päivinä ja vuorokauden aikoina (24/7).
- Voit käyttää Päivystysavun chat–palvelua, joka palvelee joka päivä klo 8–20. Chattiin pääset verkkosivuiltamme www.ekhva.fi sivun alalaidassa olevasta keltaisesta puhekuplapainikkeesta.
- Päivystysapu tekstipalvelu: Henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on käytettävissä tekstipalvelu. Siirry tästä tekstipalveluun.
- Hätätilanteessa soita 112
- Laboratoriotutkimuksiin ajanvaraus: puhelimitse 09 4718 6800 ma-pe klo 7.30–15.30. Hyvinvointialueen laboratoriopalvelut tuottaa HUS Diagnostiikkakeskus.
Tietoa asiakasmaksujen maksukatosta, oikaisuista tai perimättä jättämisestä löydät täältä: Asiakasmaksut ja maksukatot
Lisätietoja:
Irina Snellman, toimintakyky- ja hoivapalvelujen johtaja, p. 040 358 9224, [email protected]