Vuoden 2024 viimeinen omavalvonnan osavuosikatsaus syys-joulukuulta sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastuspalvelujen osalta on julkaistu Ekhvan verkkosivuilla. Myös potilas- ja sosiaaliasiavastaavan selvitys vuoden 2024 yhteydenotoista on valmistunut.
Tuoreesta raportista ilmenee muun muassa, että erikoissairaanhoidossa hoitoonpääsy ja lastensuojelun palvelutakuu ovat toteutuneet edelleen erinomaisesti.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen omavalvontapäällikkö Pia Mälkiä kertoo, että toimeentulotuen käsittelyn palvelutakuun toteutumisessa on tapahtunut viimeisen vuosikolmanneksen aikana huomattava parannus.
Ikäihmisten sosiaalihuollon palveluntarpeen arvioinnin aloittaminen seitsemän arkipäivän sisällä toteutui syys-joulukuussa aiempaa hieman paremmin. Keskimääräinen odotusaika ikäihmisten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen on kuitenkin edelleen pidentynyt.
Terveydenhuoltoa koskevia muistutuksia tuli syys-joulukuussa hieman vähemmän verrattuna edeltävään vuosikolmannekseen. Sosiaalihuoltoa koskevat muistutukset puolestaan lisääntyivät hieman. Näistä yleisimmin muistutuksen syynä oli vuoden viimeisellä vuosikolmanneksella palveluun pääsy sekä palvelun ja etuuksien myöntäminen.
Pelastuslaitoksella oma mittaus omavalvonnasta
Pelastuslaitos on toteuttanut lakisääteistä omavalvontaa vuonna 2024 voimassa olevien omavalvontaohjelman ja -suunnitelman mukaisesti. Omavalvonta-arviointi on toteutettu 4 kk periodeissa, ja arviointitulokset on julkaistu arviointiperiodia seuraavan kuukauden 15. päivä pelastuslaitoksen verkkosivuilla.
Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen kehittämispäällikkö Heidi Huuskonen kertoo:
– Pelastuslaitoksen omavalvonnan tulokset vuodelta 2024 osoittavat, että palvelut on kyetty tuottamaan vähäisiä poikkeamia lukuun ottamatta hyväksytyn palvelutasopäätöksen mukaisesti. Omavalvonta varmistaa toimintamallina pelastuslaitoksen palveluiden tuottamista ja kehittämistä hyväksytyn palvelutasopäätöksen mukaisissa linjoissa.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan selvitys vuodelta 2024
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavatoiminta siirtyi liikkeenluovutuksena Socom Oy:ltä Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle 1.1.2025 alkaen.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan keskeinen tehtävä on potilaan, sosiaalihuollon asiakkaan sekä varhaiskasvatuksen asiakkaan oikeuksien ja oikeusturvan toteutumisen edistäminen.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan selvitys vuodelta 2024 on valmistunut.
– Yhteydenottoja potilas- ja sosiaaliasiavastaavalle tehty pääasiassa asiakkaiden, potilaiden ja omaisten toimesta. Yhteydenottojen kokonaismäärä 971 verrattain edellisvuoteen (2023) pysynyt hyvin samankaltaisena, kertoo potilas- ja sosiaalivastaava Elina Tikka.
– Yhteydenotoissa korostui tiedonkulun ja tiedonsaannin merkitys. Asiakkaat, potilaat ja omaiset ovat usein kokeneet, etteivät tule riittävän kuulluksi tai ymmärretyksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lisäksi haastetta on koettu siinä, että potilaalle hoitavan tahon antama tieto esimerkiksi hoitoprosessiin liittyen ei ole ollut riittävän selkeää ja informatiivista, jatkaa Elina Tikka.
Hoitoon pääsyyn ja hoitojonoihin liittyen yhteydenotoissa korostui asiakkaiden ja potilaiden turhautuneisuus odottamisen ja prosessien etenemisen epätietoisuuden osalta.
Edellisvuoteen (2023) verrattuna yhteydenotot iäkkäiden palveluihin ja keskussairaalan päivystykseen liittyen ovat lisääntyneet. Sen sijaan laskua ollut erityisesti vammaispalveluihin liittyvien yhteydenottojen osalta.
Linkit:
Lisätietoja:
Omavalvonta:
- Pia Mälkiä, omavalvontapäällikkö, puh. 040 651 1877, [email protected] (sote)
- Heidi Huuskonen, kehittämispäällikkö, puh. 040 358 0168, [email protected] (pelastuslaitos)
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan selvitys:
- Elina Tikka, potilas- ja sosiaaliasiavastaava, puh. 050 555 8553, [email protected]