1.4. alkaen käyttöönotettava Oma Ekhva-sovellus kokoaa digitaaliset palvelut yhdeksi helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Siirtymävaiheen aikana Ekhva haluaa turvata kutsukirjeiden ja ohjeiden saatavuuden postittamalla kirjeet paperisina. Digitaalisten palveluiden keskittämisellä helpotetaan verkossa asiointia.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) digitaalisen asiointikanavan, eAsioinnin, palvelut siirtyvät Oma Ekhvaan. 31.3. jälkeen pääsy eAsiointiin estyy. eAsiointiin tulevat muun muassa kutsukirjeet sekä tuleviin käynteihin tai toimenpiteisiin liittyvät ohjeistukset. Asiakkaiden pääsy näihin kutsuihin ja ohjeistuksiin halutaan varmistaa Oma Ekhvaan siirtymän jälkeenkin. Tästä syystä Ekhva on helmikuun lopusta alkaen lähettänyt kaikki kutsukirjeet myös kirjepostina.
-Kutsut lähetetään poikkeuksellisesti myös paperipostina siirtymävaiheen aikana. Saapuneissa kirjeissä on kehotus säilyttää kirje, kertoo erityisasiantuntija Marika Wikström-Koikkalainen.
Sulkeutumisen vuoksi asukkaita kehotetaan ottamaan eAsiointi-palvelusta 31.3. mennessä talteen tiedot, jotka haluaa säilyttää.
-Tällaisia voivat olla esimerkiksi viestittelyketjut, lomakkeet ja laboratoriotulokset, Wikström-Koikkalainen kertoo.
Myös saapuneet kutsukirjeet ovat ladattavissa eAsioinnista maaliskuun loppuun asti.
eAsioinnin poistuminen käytöstä ei vaikuta kansallisissa palveluissa, kuten OmaKannassa oleviin tietoihin.
– Muutokset koskevat vain eAsiointia. Jatkossa Oma Ekhvan kautta voi siirtyä katsomaan OmaKannassa olevia tietoja, Wikström-Koikkalainen kertoo.
Puolesta asioinnin valtuuksien voimassa olo kannattaa tarkastaa
eAsioinnin poistuminen aiheuttaa muutoksia myös läheisen puolesta asiointiin, joka siirtyy huhtikuusta alkaen Oma Ekhvaan. Palvelun jatkuvuuden kannalta on hyvä varmistaa valtuutuksien ajantasaisuus.
-Täysi-ikäisen puolesta asioivia kehotetaan varmistamaan, että Suomi.fi-valtuutukset ovat voimassa. Alle 12-vuotiaan lapsen huoltajat voivat asioida lapsen puolesta ilman erillistä valtuutta. Huoltajien tulee olla merkittynä väestötietojärjestelmään. kehittämispäällikkö Kaisa Pesonen kertoo.
Suomi.fi -valtuudet voi tarkistaa ja tarvittaessa hakea hakea Digi- ja väestötietovirasto DVV:n verkkosivuilta: dvv.fi/suomi.fi-valtuudet.
Digipalvelut keskittyvät yhteen paikkaan
Oma Ekhvan myötä myös etävastaanotot ja chatit siirtyvät samaan paikkaan. Verkkosivuilla tämä näkyy siinä, että chatit poistuvat verkkosivujen alakulman keltaisesta puhekuplasta ja siirtyvät Oma Ekhvan sisälle.
-Digitaaliset palvelut keskittyvät asiakkaan kannalta helposti käytettäväksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi etävastaanotolle liittyäkseen ei tarvitse enää huhtikuun jälkeen käyttää eri sovellusta, vaan sekin hoituu Oma Ekhvan kautta, Pesonen kuvaa tilannetta.
Lisätietoja:
Kaisa Pesonen, kehittämispäällikkö, puh. 040 651 3007, [email protected]