Ylimmän johtamisrakenteen 2-vaiheen yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen 16.4.2025. Muutos on osa strategista uudistusta, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää hyvinvointialueen asiakkaan asemaa.
– Asiakasymmärrys- ja asiakaskeskeisyys ovat jo keskeinen osa toimintajärjestelmäämme. Jatkossa myös organisaation rakenteemme tulee edistää tätä. Tavoitteemme on, että asiakkaan tarpeet huomioidaan jatkossa kokonaisuutena ja asiakas myös saa palvelun nopeammin, kertoo hyvinvointialuejohtaja Sally Leskinen.
Sotepalvelut tuotetaan yhteisellä toimialueella
Uusi johtamisrakenne keskittyy selkeyttämään hyvinvointialueen vastuita asiakkaan näkökulmasta.
– Jo soteuudistuksen tavoitteissa integraatio on ollut keskeinen tekijä. Jatkossa sotepalvelut jaetaan lyhytkestoisiin tavoitteellisiin palveluihin ja pitkäkestoisiin arkea tukevat palveluihin, yksinkertaistaa Leskinen.
Neuvotteluissa tarkennettiin myös professiojohtajien sekä 1.1.2026 aloittavan asiakkuusjohtajan työnkuvia. Jatkossa asiantuntijuuden kehittymistä, asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä esimerkiksi asiakaskokemusta johdetaan tiiviissä yhteistyössä ja selkeämpinä kokonaisuuksina.

Tavoitteemme on, että asiakkaan tarpeet huomioidaan jatkossa kokonaisuutena ja asiakas myös saa palvelun nopeammin.
hyvinvointialuejohtaja Sally Leskinen
Yhteistoimintaneuvotteluissa hyväksyttiin organisaatiorakenteen vaiheistuksen suunnitelmat
Osa neuvotteluissa hyväksytyistä muutoksista toteutetaan vaiheittain vuoteen 2029 mennessä.
Seuraavan tason yhteistoimintaneuvottelut etenevät mahdollisesti elokuussa 2025. Ennen elokuuta nykyisiä virkasuhteita koskevat muutokset neuvotellaan yksilötasolla.
– Suoraan avoimeen hakuun tulevat vain sote-palvelujohtajan ja asiakkuusjohtajan tehtävät, sillä muiden tehtävien osalta täyttö tapahtuu ensi sijassa nykyisten virkatehtävien, osaamisen ja kiinnostuskartoituksen kautta, täsmentää Leskinen.
Lisätietoja:
Sally Leskinen, hyvinvointialuejohtaja, p. 0400 497 418, [email protected]