Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Tältä sivulta löydät tietoa asiakkaan ja potilaan oikeuksista. Muita aiheeseen liittyviä sivujamme ovat
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Hoitoon pääsy
- Lomakkeet ja hakemukset
- Oikeus saavutettavuuteen
- Palvelujen myöntämisen periaatteet
- Potilas- ja asiakastietojen tarkastaminen
- Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- Tietojen tarkistaminen
- Terveys- ja hoitosuunnitelma
Terveydenhuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Potilaan asemasta ja oikeuksista säädetyn lain nojalla potilaalla on:
- Oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun kunnioittaen hänen itsemääräämisoikeuttaan, ihmisarvoa, yksityisyyttä ja vakaumustaan.
- Oikeus terveydentilan edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon, asialliseen tutkimukseen ja oikeaan hoitopaikkaan.
- Oikeus kieltäytyä tutkimuksesta tai hoidosta.
- Oikeus tarpeelliseen tiedonsaantiin ymmärrettävässä muodossa koko hoidon ajan. Tarvittaessa järjestettävä tulkkaus.
- Oikeus saada tietää hoitoon jonottamisen syy ja kesto.
- Oikeus saada tarvittaessa tutkimusta, hoitoa, lääkinnällistä kuntoutusta koskeva tai muu vastaava suunnitelma.
- Oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne.
- Oikeus asiakirjasalaisuuteen ja työntekijöiden vaitioloon.
- Oikeus sopia hoitotavasta mahdollisuuksien mukaan.
- Oikeus tulla kuulluksi alaikäisenäkin.
- Oikeus tehdä muistutus hoidostaan tai kohtelustaan hoitoyksikön johtavalle viranhaltijalle.
- Velvollisuus antaa terveydenhuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
Muistutus, terveys- ja vanhustenpalvelut – siirry sivulle lomakkeet
Hoitopaikan valinnanvapaus
Terveydenhuoltolain mukaisesti sinulla on oikeus valita kiireettömän hoidon hoitopaikkasi kaikista Suomen julkisista terveys- ja hyvinvointiasemista ja sairaaloista. Potilas voi siis valita hyvinvointiaseman, joka vastaa hänen perusterveydenhuollon palveluistaan. Hyvinvointiasemaa voi vaihtaa kirjallisella ilmoituksella enintään vuoden välein. Lomakkeen hyvinvointiaseman valinnasta löydät Lomakkeet ja hakemukset -sivulta.
Oma hyvinvointiasemasi on automaattisesti oman asuinalueesi hyvinvointiasema.
Jos valitset hyvinvointiaseman toiselta hyvinvointialueelta tai Helsingistä, valinta koskee myös suun terveydenhuoltoa, neuvolapalveluja, kuntoutuspalveluja ja hoitotarvikejakelua sekä lyhytaikaista hoitoa terveyskeskussairaalassa. Nämä palvelut voi saada vain yhdeltä hyvinvointialueelta kerrallaan.
Erikoissairaanhoidon yksikön voit valita yhdessä lähetteen antavan lääkärisi kanssa.
Löydät Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sivuilta tietoa hoitopaikan valinnasta.
Sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan asiakkaalla on:
- Oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää.
- Oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista.
- Oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa.
- Oikeus saada ymmärrettävällä tavalla selvitys palvelu- ja toimenpidevaihtoehdoista sekä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
- Oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä.
- Oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne.
- Oikeus asiakirjasalaisuuteen ja sosiaalihuollon työntekijöiden vaitioloon.
- Oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta.
- Velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
Sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaita heidän oikeuksissaan ja avustaa tarvittaessa.
Muistutus, perhe- ja sosiaalipalvelut – siirry sivulle lomakkeet
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 1992/785
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812