• Kiirehdi varaamaan influessarokotusaika tai tarkista, miten saat rokotuksen ilman ajanvarausta Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Palvelut (Alatunniste) » Etävastaanotto

Etävastaanotto

Etävastaanotto tarjoaa sujuvan, luotettavan ja turvallisen vaihtoehdon perinteiselle käynnille. Unohda ajan hukkaaminen matkustamiseen ja parkkipaikan etsimiseen – voit osallistua etävastaanotolle helposti mobiililaitteellasi tai tietokoneellasi suoraan sieltä, missä olet!

Etävastaanotot ovat kätevä vaihtoehto tilanteisiin, joissa fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen. Ammattilaiset arvioivat ajanvarauksen yhteydessä, voiko asian hoitaa etänä vai tarvitaanko lähivastaanottoa.

Videovälitteisille etävastaanotoille voivat osallistua myös asiakkaan omaiset tai tukihenkilöt, jos se on tarpeellista.

Asiakastiedot käsitellään ja kirjataan yhtä luottamuksellisesti kuin kasvotusten tapahtuvissa vastaanotoissa.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella etävastaanottoja tarjotaan muun muassa hyvinvointiasemilla, kuntoutuksessa, suun terveydenhuollossa, lasten ja nuorten palveluissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, omaishoidossa, vammaispalveluissa, aikuissosiaalityössä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa.

Miten varaan ajan etävastaanotolle?

Etävastaanotot varataan kuten muutkin ajanvaraukset. Muista, että etävastaanotolle on aina varattava aika etukäteen. Ammattilaiset tarjoavat etävastaanottoaikoja saatavuuden mukaan. Kun varaat aikaa, voit kysyä, voiko asiasi hoitaa etänä.

Yhteystiedot ja lisätiedot ajanvarauksesta löydät verkkosivuiltamme, esimerkiksi sivulta Kuinka voimme auttaa?


Etävastaanotolle valmistautuminen

  • Valitse rauhallinen ympäristö: Osallistu etävastaanotolle rauhallisessa ympäristössä, jossa voit keskustella henkilökohtaisista asioista ilman häiritsevää taustamelua.
  • Tarvitset seuraavat välineet:
    • mobiililaite tai
    • tietokone, web-kamera ja kuulokkeet, joissa on mikrofoni
    • internet-yhteyden
  • Tarkista laitteet ennen vastaanottoa: Jos huomaat ennen varattua aikaa, että yhteys tai laitteesi ei toimi, ja sinun on muutettava ajanvarausta, ota yhteyttä ajan varanneeseen yksikköön.
  • Varmista laitteesi asetukset: Tarkista laitteesi asetuksista, että selaimella on lupa käyttää kameraa ja mikrofonia. Voit katsoa ohjeet oheisista kuvista.


Miten liityn, jos en voi tunnistautua?

Jos et voi tunnistautua, voit liittyä etävastaanotolle seuraavasti:

  1. Saavu etävastaanotolle: Klikkaa sivun oikeassa alalaidassa olevaa vihreää puhekuplapainiketta. Huomioithan, että etävastaanotolle on aina oltava ennakkoon varattu aika.
  2. Anna tietosi: Kun puhekuplaa on klikattu, kirjoita avautuvaan ikkunaan etävastaanotolle osallistuvan nimi.
  3. Valitse etävastaanottohuone.
  4. Saavu ajoissa: Ole paikalla noin 5 minuuttia ennen vastaanoton aloitusta.
  5. Odota ammattilaista: Jää odottamaan keskusteluikkunaan. Kun vastaanotto alkaa, ammattilainen avaa videoyhteyden.
  6. Liity keskusteluun: Hyväksy videoyhteys klikkaamalla keskusteluun ilmestyvää “Vastaa” -painiketta, ja videovastaanotto voi alkaa!

Etävastaanoton hinta

Mikäli etäpalveluna tuotettavalle palvelulle ​ei ole erikseen hinnastossa määritelty maksua, etäpalveluna tuotetusta palvelusta peritään hinnaston mukainen asiakasmaksu. Maksu peritään kaikista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden antamista etäpalveluista, jotka ovat sisällöltään verrattavissa perinteisiin asiakas- tai potilaskäynteihin. Etäpalvelua voidaan antaa puhelimitse, videovälitteisesti tai muilla teknisillä tavoilla. Jos palvelu on hinnaston mukaan maksuton, etäpalveluna tuotettu palvelu on niin ikään asiakkaalle maksuton. Peruuttamattomasta ja käyttämättä jätetystä palvelusta peritään maksu (Laki 3§). Lue lisää asiakasmaksuista.

Video: Etävastaanotto – Aina lähellä.