Lapsiperheiden kotipalvelu
Palveluohjaaja Teija Turunen-Iloani puh. 040 195 6649 tavoitettavissa ensisijaisesti klo 9.00–12.00
Vs. toimintayksikön esimies Jaana Salakari puh. 040 651 1838 ajalla 3.6.–30.11.2024.
Sosiaalityöntekijä Heli Heltimoinen puh. 040 651 1247 ajalla 3.6.–30.11.2024
- Lauritsalan neuvola, Karjalantie 2, 53300 Lappeenranta
- Napinkuja 3 C, 55100 Imatra
Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalipalvelua. Kotipalvelu on yhdessä perheen ja yhteistyötahojen kanssa tehtävää vanhemmuuden ja arjessa selviytymisen tukemista ja perheen omien voimavarojen vahvistamista. Lapsiperheellä on oikeus saada välttämätön kotipalvelu, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ilman niitä ei ole mahdollista. Tämä tapahtuu opastamalla perhettä lasten ja kodinhoidossa sekä vahvistamalla arjen taitoja. (THL)
Lapsiperheiden kotipalvelun tarpeesta voi olla kysymys silloin, kun perhe tarvitsee konkreettista apua ja tukea selviytyäkseen arkielämään liittyvistä asioiden hoidosta, lasten hoidon, kasvatuksen ja kehityksen osalta eikä perheen käytettävissä ole omaa lähiverkostoa tai muuta palvelua ja perheen tilanne edellyttää kotipalvelun ammattihenkilöstön tukea. Kotipalvelua voidaan järjestää tarpeen mukaan tilapäisenä tai jatkuvasti ja säännöllisesti annettuna palveluna.
Lapsiperheiden kotipalvelun tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti, perustuen yksilölliseen lapsen- ja perheen palvelutarpeen arvioon. Kotipalvelu on lähtökohtaisesti maksullista. Perheen tulot vaikuttavat maksuun ja sen suuruuteen. Lapsiperheiden kotipalvelua järjestetään hyvinvointialueen omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä.
Kotipalvelua haetaan ensisijaisesti Lapsiperheiden palvelujen hakemuksella tai kiireellisissä tapauksissa puhelimitse. Yhteydenotot puhelimitse palveluohjaaja Teija Turunen-Iloani puh. 040 195 6649
Lapsiperheiden palveluita voi hakea myös sähköisen asioinnin kautta
Lapsiperheiden kotipalvelu on tavoitteellista ja määräaikaista työskentelyä yhdessä perheiden kanssa. Lapsiperheiden kotipalvelusta peritään asiakasmaksu. Asiakasmaksulain 11§:n mukaisesti asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää perimättä kokonaan, mikäli perheen toimeentulon edellytykset huomioon ottaen siihen on syytä.
Linkki asiakasmaksujen sivulle
Etelä-Karjalan hyvinvointialue järjestää lapsiperheiden kotipalvelua omana työnä tai palvelusetelillä. Voit tutustua palvelutuottajiin ja vertailla palveluntuottajien hintoja alla olevasta linkistä.
Kotipalvelun myöntämisen kriteerit:
1. sairauteen, vammaan tai muuhun vastaavanlaiseen toimintakykyä alentavaan syyhyn liittyvä perheen palvelutarve
2. lastenhoidon tarve vanhemman välttämättömien asiointikäyntien vuoksi, esim. sairaala- ja terapiakäynnit
3. raskauteen tai synnytykseen liittyvä erityinen tuen tarve
4. monikkoperheen vauvavaiheeseen liittyvä avun tarve (arvioidaan tapauskohtaisesti, kotipalvelua ei myönnetä automaattisesti kaikille monikkoperheille)
5. palvelutarpeen arvioinnin perusteella todettuun perheen kriisitilanteeseen, kuten vanhemman äkilliseen tai pitkäaikaiseen väsymykseen tai uupumukseen liittyvä perheen palvelutarve (samalla palvelutarpeen arviossa selvitetään perheelle tarkoituksenmukainen tuki vrt. esim. lapsiperhesosiaalityön perhetyö)
6. äkillisistä elämänmuutoksista tai perheen kriisitilanteesta johtuva käytännön avun tarve (esim. kuolema, avioero, vankeus).
Kotipalvelua ei pääsääntöisesti myönnetä esimerkiksi seuraavanlaisissa tapauksissa:
1. pelkkään siivoukseen
2. pitkäkestoiseen, päivittäiseen päivähoitoikäisen lapsen hoitoon
3. vanhemman työssäkäynnin mahdollistamiseksi, koskee myös pienten koululaisten aamu-, iltapäivä- ja loma-ajoista johtuvia lastenhoitotarpeita ja sairaan lapsen hoitoa vanhempien työssäkäynnin vuoksi
4. kotona tehtävän etätyön tai opiskellun vuoksi
5. henkilökohtaisen avustajan tarpeeseen
6. vanhempien harrastusten tai yhteisen ajan vuoksi
Täytä hakemuksen liitteeksi Tuloselvityslomake
Sähköiset palvelumme
Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7, vuoden jokaisena päivänä?