Etusivu » Kanssasi vauvasta vaariin » Vammaispalvelut » Ajankohtaista vammaispalveluissa

Ajankohtaista vammaispalveluissa

Sote kyyti -sovellus saatavilla 1.3.2025 alkaen

Jos sinulla on päätös vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuspalveluihin,
voit Taksi Helsingin uuden Sote kyyti-sovelluksen avulla tilata kyydit helposti ja nopeasti.
Näet sovelluksesta myös sinulle myönnetyt matkat.
Lataa Sote kyyti-sovellus puhelimesi sovelluskaupasta.
Sovellus on käytössä 1.3.2025 alkaen.

Linkki Taksi Helsingin Sote kyyti -sovelluksen verkkosivulle
Linkki Taksi Helsingin sote-matkojen tilaussovelluksen asiakasohjeeseen

Oma Ekhva aloittaa 1.4.2025

Hyviksen ja eAsioinnin käyttö päättyy maaliskuun lopussa ja sähköinen asiointi siirtyy Oma Ekhva -alustalle 1.4.2025. Kirjaudu huhtikuussa Oma Ekhvaan Etelä-Karjalan hyvinvointialueen verkkosivuilta ja/tai lataa Oma Ekhva -sovellus puhelimeesi.

Vammaispalveluissa Oma Ekhvaan siirtyminen tarkoittaa, että

  • osallistut etäpalavereihin jatkossa Oma Ekhvan kautta, emme käytä enää esimerkiksi Teamsiä
  • voit lähettää viestejä sosiaaliohjaajille ja sosiaalityöntekijöille kiireettömän chatin kautta
    ja saat vastauksen kahden arkipäivän kuluessa
  • tukihenkilöt käyttävät tukihenkilöilmoitusten lähettämiseen Oma Ekhvan digipolkua
    ja voivat keskustella viestiryhmässä ammattilaisen kanssa
  • perhehoitajat lähettävät palkkioilmoituksensa Oma Ekhvan kautta ja voivat viestiä ammattilaisen kanssa kiireettömässä chatissä

Oma Ekhvasta tulee lisätietoa ja ohjeita käyttöönoton lähestyessä. Pysy kuulolla!

Linkki toiselle hyvinvointialueen sivulle, jossa tietoa Oma Ekhvasta: https://www.ekhva.fi/2025/01/etela-karjalan-hyvinvointialueen-sovellus-oma-ekhva-kayttoon-huhtikuussa/

Avoimien ovien toiminta

Vammaispalvelujen avoimien ovien toimintaa ovat
Ilta-Pumppu Toimintakeskus Pumpun tiloissa
ja muutaman kerran vuodessa avoimien ovien illat Hovinpellolla Patruunan oleskelutilassa.

Avoimia ovia vietetään tiistaisin klo 17–19.
Toimintakeskus Pumpun osoite on Savonkatu 2, 53100 Lappeenranta
ja Patruunan osoite on Patruunankatu 4, 53300 Lappeenranta.
Silloin, kun avoimien ovien ilta on Hovinpellolla,
keskustassa ei ole Ilta-Pumppua.

Avoimien ovien toiminta on tarkoitettu täysi-ikäisille
ja sitä toteuttavat vertaisohjaajat.
Jos tarvitset apua käytännön asioissa,
kuten kyytien tilaamisessa tai vessassa avustamisessa,
ota oma avustaja mukaan.

Maaliskuun 2025 ohjelma:

  • 4.3. Karaokea ja iltakahvit
  • 11.3. Bingoa ja muita pelejä
  • 18.3. Teatteriaiheista ohjelmaa
  • 25.3. Ohjelmaa lähinaapuri-Hannan kanssa

    Tervetuloa!

Tekstipuhelupalvelu on päättynyt

Kuulo- ja puhevammaisten käyttämä tekstipuhelupalvelu päättyi vuoden 2024 lopussa,
koska palvelun ylläpito ei ollut enää mahdollista ja sen käyttäjiä oli vähän.

Tekstipuhelupalvelu korvataan

  • yleisillä viestintäpalveluilla, kuten tekstiviestit ja sähköpostit
  • yleisillä viestintälaitteilla, kuten älypuhelimilla ja tietokoneilla
  • erityispalveluilla, jos et voi käyttää yleisiä viestintäpalveluita tai viestintälaitteita.
    Erityispalveluja ovat Kelan vammaisille tarkoitetut tulkkauspalvelut,
    lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet,
    vammaispalvelut sekä päivystysapu 116117 -tekstipalvelu

Kelan vammaisten tulkkauspalvelut

  • Palvelu on tarkoitettu sinulle,
    jolla on kuulonäkövamma, kuulovamma tai puhevamma.
  • Voit käyttää palvelua, jos olet saanut myönteisen päätöksen palvelun käytöstä.

Lisätietoja:
Linkki Kelan tulkkauspalvelu -sivulle
Linkki Kelan asiakaspalvelu -sivulle  


Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet

  • Jos sinun on vaikeaa käyttää esimerkiksi älypuhelinta tai tietokonetta,
    voit saada apuvälineitä lääkinnällisenä kuntoutuksena.
  • Hyvinvointialueen apuvälineiden asiantuntija selvittää ensin tilanteesi.
    Sen jälkeen hän päättää, saatko apuvälineitä.

Lisätietoja:
Linkki sosiaali- ja terveysministeriön Lääkinnällinen kuntoutus -sivulle
Linkki hyvinvointialueen Apuvälineet -sivulle

Vammaispalvelut

Voit hakea vammaispalveluista korvausta
välttämättömän viestintään tarvittavan apuvälineen hankintahinnasta,
jos apuvälinettä ei ole saatavilla lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä.

Lisätietoja:
Linkki sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivulle Vammaispalvelut ja tukitoimet
Linkki hyvinvointialueen vammaispalvelujen sivulle
Linkki vammaispalvelujen yhteystietoihin

Päivystysapu 116117 -tekstipalvelu

  • Päivystysapu 116117 -tekstipalvelu on tarkoitettu sinulle, jolla on kuulovamma tai puhevamma.
  • Päivystysapu neuvoo terveyteen liittyvissä ongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni.
  • Päivystysapu on ilmainen.
  • Päivystysavun käyttö vaatii vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.


Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan 1.1.2025

Vammaispalvelulain perusteella järjestetään vammaisen henkilön tavanomaisessa elämässä tarvitsemia erityispalveluita. Ensisijaisesti myös vammaisilla henkilöillä on oikeus sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain, varhaiskasvatuslain, perusopetuslain ja muiden lakien mukaisiin palveluihin. Vammaispalvelulain mukaiset palvelut tulevat kyseeseen silloin, jos et saa yksilöllisen tarpeesi mukaisia ja sopivia palveluita muiden lakien perusteella.

Mitä uusi vammaispalvelulaki käytännössä tarkoittaa?

  • Jos sinulla on voimassa oleva päätös vammaispalvelusta, palvelusi jatkuu ennallaan päätöksessä mainittuun päivämäärään saakka. Kun päätöstä uusitaan, se tehdään uuden lain mukaisesti.
  • Jos palvelusi on toistaiseksi voimassa oleva, se on voimassa siirtymäajan, eli vuoden 2027 loppuun. Päätöksesi voidaan muuttaa uuden lain mukaiseksi jo aiemmin, jos itse niin toivot. Päätös voidaan muuttaa myös hyvinvointialueen työntekijän aloitteesta, kun palveluntarpeesi muuttuu.
  • Jos hakemuksesi saapuu 1.1.2025 tai sen jälkeen, se käsitellään uuden vammaispalvelulain mukaisesti.
  • Erityishuolto-ohjelmia ei enää vahvisteta 1.1.2025 alkaen. Kehitysvammaisten erityishuoltolaista jää kuitenkin voimaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseen, perusoikeuksien rajoittamiseen sekä tahdosta riippumattomaan erityishuoltoon liittyvät säännökset.
  • Palvelut pyritään järjestämään asiakkaan toimintakyvyn perusteella eikä diagnoosin mukaisesti.
  • Osa uuden lain mukaisista palveluista on kutakuinkin samoja kuin ennenkin, mutta nimi on muuttunut. Osa palveluista on uusia. Linkki lakiin

Vammaispalvelulain uudistuksen tavoitteena on 

  • turvata vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeen mukaiset, riittävät ja laadultaan hyvät palvelut
  • toteuttaa vammaisen henkilön yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja osallistumista yhteiskunnassa
  • ehkäistä ja poistaa esteitä, jotka rajoittavat vammaisen henkilön yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja osallistumisen toteutumista yhteiskunnassa
  • tukea vammaisen henkilön itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeuden toteutumista

Lisätietoja:

Saana Friberg, vammaispalvelujen avopalveluiden vs. palvelupäällikkö, puh. 040 480 9049, [email protected]
Uusi vammaispalvelulaki (THL)
Vammaispalvelulaki (stm.fi)

HAPPEE-hanke päättyy

Vammaispalveluissa heinäkuussa 2022 alkanut HAPPEE-hanke päättyy vuoden 2024 loppuun.
Hankkeessa työskentelivät sosiaaliohjaajat Minka Gröhn ja Laura Andelin ja sen aikana tehtiin sosiaaliohjauksen päätös 53 asiakkaalle. Asiakkaat olivat kaikenikäisiä ja sosiaaliohjauksen kesto vaihteli kuukaudesta yli vuoteen.
Lisäksi hankkeessa tavattiin asiakkaita, joiden kanssa ei aloitettu sosiaaliohjauksen jaksoa.

Asiakkailla oli paljon vahvuuksia ja voimavaroja, kuten perhe, sinnikkyyttä ja joustavuutta sekä huumorintajua.
Heillä oli myös aloitteellisuutta ja monenlaista tietotaitoa.

Asiakkaiden tarpeet ja tavoitteet liittyivät opiskelumahdollisuuksien, päiväaikaisen toiminnan ja harrastustoimintojen kartoittamiseen, asumiseen ja arjen hallintaan.  Ohjausta tarvittiin hakemusten tekoon sekä raha- ja talousasioiden hallintaan. Lisäksi asiakkaita ohjattiin eteenpäin muun muassa päihde- ja mielenterveyspalveluihin sekä edunvalvontaan ja talousneuvontaan.

Hankkeen avulla pystyttiin vaikuttamaan oikeanlaisen asumismuodon löytämiseen sekä ohjautumiseen päiväaikaisen toimintaan ja harrastusten pariin. Lisäksi pystyttiin selkiyttämään asiakkaiden raha-asioita sekä lisäämään elämänhallinnan tunnetta. Sosiaaliohjauksen avulla monet asiakkaat ohjautuivat muihin oikea-aikaisiin ja oikein kohdennettuihin palveluihin. Hankkeen tarjoaman sosiaaliohjauksen avulla pystyttiin vähentämään yksinäisyyden kokemusta ja lisäämään sosiaalisten kontaktien määrää kannustamalla asiakkaita erilaisten palveluiden piiriin. Asiakkaiden kuuluvuuden ja osallisuuden tunne lisääntyi.

Happee-hankkeen kokemusten perusteella tiivis työskentely asiakkaan ja usein myös hänen läheistensä kanssa on tärkeää. Monialainen työskentely on merkityksellistä laadukkaan ja kustannustehokkaan palvelun takaamiseksi. Matalan kynnyksen periaatteella toteutettu sosiaaliohjaus kannustaa asiakasta osallisuuteen ja toimijuuteen.

Vammaispalveluiden tiivistetyn sosiaaliohjauksen mallia on kehitetty osana Euroopan Unionin rahoittamaa Hyvinvointialueemme palvelut ja prosessit edelleen edelläkävijöinä, HAPPEE2-hanketta (Suomen kestävän kasvun ohjelma 2022–2025). Hankerahoitus projektille päättyy vuoden 2024 loppuun.

Arjen tukikeskus Paajalanrinne uusiin tiloihin ja Juhonkoti aloittaa

Arjen tukikeskus Paajalanrinteen tuetun asumisen tukipiste on muuttanut.
Uusi osoite on 30.9.2024 alkaen Tainionkoskentie 4 Imatrankoskella.
Tuetun asumisen ohjaajien puhelinnumero on entinen 040 5133 044.

Arjen tukikeskus Paajalanrinteen uusi nimi on Arjen tukikeskus Imatra.
Tutut ohjaajat jatkavat työssään ja tukikäynnit jatkuvat kuten ennenkin.
Tuetun asumisen ohjaajien työajat ovat jatkossa arkisin klo 8-20. 
Viikonloppuisin voit ottaa kiireellisissä asioissa yhteyttä Juhonkodin henkilökuntaan.

Juhonkoti Imatrankoskella on valmistunut ja ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet sinne syyskuun aikana.
Juhonkodissa on palveluasumista ja ympärivuorokautista palveluasumista täysi-ikäisille kehitysvammaisille henkilöille. Linkki Juhonkodin verkkosivulle

Sosiaalipalvelujen tiedot OmaKannassa

Etelä-Karjala on toinen hyvinvointialue, jossa sosiaalipalvelujen asiakastietoja voi nähdä OmaKanta-verkkopalvelussa. Tähän asti OmaKannasta on voinut katsella vain terveydenhuollossa kirjattuja terveystietoja.
Nyt näet sieltä myös sosiaalipalveluissa 8.1.2024 lähtien kirjattuja asiakirjoja, esimerkiksi päätöksiä ja vammaispalvelusuunnitelman. Lisäksi voit tarkistaa OmaKannasta milloin asiakkuutesi on alkanut ja omatyöntekijäsi yhteistiedot. Kaikki tiedot eivät kuitenkaan tule OmaKantaan kerralla, vaan tietoja alkaa näkyä vähitellen eri sosiaalipalveluista. 

Jos et käytä digipalveluja, voit valtuuttaa jonkun läheisesi hoitamaan asioita puolestasi. Tällöin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle. Lisäksi alaikäisten lasten tiedot näkyvät OmaKannassa huoltajalle.

VaKe-työryhmä

Vammaispalveluissa toimii Vammaispalvelujen Kehittäjät (VaKe) -asiakasosallisuusryhmä.
Työryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa
ja siihen kuuluu nimetyt vammaispalvelujen asiakkaat.
Kokouksissa on mukana työntekijöitä vammaissosiaalityöstä
sekä tarpeen mukaan muita kutsuttuja henkilöitä.

Jos haluat tietää lisää VaKe-ryhmän toiminnasta
tai ehdottaa aiheita ryhmän käsiteltäväksi,
ota yhteyttä vastaava sosiaalityöntekijä Katriina Kunttuun.
Linkki vammaispalvelujen yhteystietoihin

Customer service