Palvelutarpeen arviointi
ja asiakassuunnittelu
Tarvitset vammaispalvelujen asiakkuuteen ensin palvelutarpeen arvioinnin.
Palvelutarpeen arviointi tehdään, kun
- vammaispalveluhakemuksesi saapuu vammaispalveluihin TAI
- vammaispalvelujen tarpeesi tulee vammaispalvelujen työntekijälle muuten tietoon TAI
- varaat itsellesi tai läheisellesi ajan palvelutarpeen arviointiin
Laadimme vammaispalvelujen asiakkaille asiakassuunnitelman.
Palvelutarpeen arviointi
Kun sinulla on todettu vamma tai sairaus,
joka alentaa toimintakykyäsi pitkäaikaisesti,
voit varata ajan vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointiin.
Arvioinnin tarkoituksena on selvittää elämäsi kokonaistilannetta
ja miten vamma tai sairaus vaikuttaa arkeesi.
Arvioimme onko sinulla oikeus vammaispalvelulain mukaisiin palveluihin.
Arvioimme palvelutarvettasi yhdessä sinun kanssasi kotikäynnillä
tai vammaispalveluiden toimipisteessä.
Voit kutsua tapaamiseen henkilöitä,
joiden haluat olevan mukana arvioinnissa.
Ota tapaamiseen mukaan asiakirja,
joka on lääkärin tai jonkun muun terveydenhuollon ammattihenkilön tekemä.
Asiakirjan pitää olla alle vuoden vanha
ja siitä pitää selvitä
- mikä vamma tai sairaus sinulla on
- millainen on toimintakykysi ja elämäntilanteesi
Jos haluat, voit valmistautua palveluntarpeen arviointiin
esimerkiksi KYKYRI-palvelutarpeen itsearviointityökalun avulla.
Linkki Kykyriin: Kykyri_itsearviointi_uusi_pdf.pdf .
Itsearvioinnin avulla voit pohtia miten suoriudut arjesta
ja millaista tukea tarvitset.
Palvelusuunnittelu ja asiakassuunnitelma
Asiakassuunnitelma on asiakkaan
ja vammaispalvelujen välinen toimintasuunnitelma.
Asiakassuunnitelma tehdään silloin, kun asiakkuutesi alkaa.
Asiakassuunnitelma tarkistetaan,
jos elämäntilanteessasi ja palvelutarpeessasi tapahtuu tärkeitä muutoksia.
Asiakassuunnitelmaan kirjataan
- millainen on toimintakykysi
- millainen on elämäntilanteesi
- millaisia palveluja tarvitset omasta mielestäsi
sekä vammaispalvelujen työntekijän mielestä - mitä muita palveluja kuin vammaispalveluja tarvitset
- millaisia arkeesi liittyviä tavoitteita sinulla on
- miten voit saavuttaa tavoitteesi: keinot, palvelut ja palvelunantajat
- milloin asiakassuunnitelma tarkistetaan
tai milloin arvioidaan uudelleen, millaisia palveluita tarvitset
Voit pyytää tapaamiseen mukaan läheisiäsi
tai sinulle tärkeitä, arjessasi mukana olevia palveluntuottajia.
Jos haluat valmistautua tapaamiseen ennakkomateriaalin avulla,
pyydä materiaalia työntekijältäsi.
Ennakkomateriaalia on saatavana kirjallisena ja kuvin tuettuna.
Vammaispalveluista tekee päätökset sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja.
Ajanvaraus
ja yhteystiedot
- Uusi asiakas: Varaa aika palvelutarpeen arviointiin.
Soita sosiaalipalveluiden neuvontaan ja ohjaukseen
tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.
Linkki sosiaalipalveluiden neuvonta ja ohjaus -sivulle - Jos olet jo vammaispalvelujen asiakas,
varaa aika soittamalla omatyöntekijällesi
tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.
Sähköiset palvelumme
Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7,
vuoden jokaisena päivänä?
Löydät sähköisesti täytettävän vammaispalveluhakemuksen sosiaalihuollon Omapalvelusta:
Voit tulostaa paperisen vammaispalveluhakemuksen vammaispalvelujen hakemukset -sivulta:
Voit jättää yhteydenottopyynnön vammaispalveluihin sähköisellä lomakkeella: