• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Kanssasi vauvasta vaariin » Vammaispalvelut » Palvelutarpeen arviointi, ohjaus ja neuvonta sekä palvelusuunnittelu

Palvelutarpeen arviointi
ja palvelusuunnittelu

Vammaispalvelujen asiakkuuteen tarvitset ensin palvelutarpeen arvioinnin.
P​alvelutarpeen arviointi tehdään, kun

  • vammaispalveluhakemuksesi saapuu vammaispalveluihin TAI
  • vammaispalvelujen tarpeesi tulee vammaispalvelujen työntekijälle muuten tietoon TAI
  • varaat itsellesi tai läheisellesi ajan palvelutarpeen arviointiin

Laadimme vammaispalvelujen asiakkaille palvelusuunnitelman.

Kun sinulla on todettu vamma tai sairaus,
joka alentaa toimintakykyäsi pitkäaikaisesti,
voit varata ajan vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointiin.
Arvioinnin tarkoituksena on selvittää elämäsi kokonaistilannetta
ja miten vamma tai sairaus vaikuttaa arkeesi.
Arvioimme, että​ millaisiin vammaispalvelulain
tai kehitysvammaisten erityishuolto​lain
mukaisiin palveluihin ja tukitoimiin sinulla on oikeus. 

Arvioimme ​palvelutarvettasi yhdessä sinun kanssasi kotikäynnillä
tai vammaispalveluiden toimipisteessä.
Jos haluat, voit kutsua tapaamiseen henkilöitä,
joiden on hyvä olla mukana arvioinnissa.

Ota tapaamiseen mukaan asiakirja,
joka on lääkärin tai jonkun muun terveydenhuollon ammattihenkilön tekemä.
Asiakirjan pitää olla alle vuoden vanha
ja siitä pitää selvitä

  • ​​mikä vamma tai sairaus sinulla on
  • millainen on toimintakykysi ja elämäntilanteesi

Jos haluat, voit valmistautua palveluntarpeen arviointiin
esimerkiksi KYKYRI -palvelutarpeen itsearviointityökalun avulla.
Linkki Kykyriin: Kykyri_itsearviointi​_uusi_pdf.pdf .
Itsearvioinnin avulla voit pohtia miten suoriudut arjesta
ja millaista tukea tarvitset.

Palvelusuunnittelu

Palvelusuunnitelma on asiakkaan ja vammaispalvelujen välinen toimintasuunnitelma.
Palvelusuunnitelma tehdään silloin, kun asiakkuutesi alkaa.
Palvelusuunnitelma tarkistetaan,
jos elämäntilanteessasi ja palvelutarpeessasi tapahtuu tärkeitä muutoksia.

Palvelusuunnitelmaan kirjataan

  • millainen on toimintakykysi
  • millainen on elämäntilanteesi
  • millaisia palveluja tarvitset omasta mielestäsi
    sekä vammaispalvelujen työntekijän mielestä
  • mitä muita palveluja kuin vammaispalveluja tarvitset
  • millaisia arkeesi liittyviä tavoitteita sinulla on
  • miten voit saavuttaa tavoitteesi: keinot, palvelut ja palvelunantajat
  • milloin palvelusuunnitelma tarkistetaan
    tai milloin arvioidaan uudelleen, millaisia palveluita tarvitset

Voit pyytää tapaamiseen mukaan läheisiäsi
tai sinulle tärkeitä, arjessasi mukana olevia palveluntuottajia.
Jos haluat valmistautua tapaamiseen ennakkomateriaalin avulla,
pyydä materiaalia työntekijältäsi.
Ennakkomateriaalia on saatavana kirjallisena ja kuvin tuettuna.

Vammaispalveluista tekee päätökset vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä.

  • Uusi asiakas: Varaa aika palvelutarpeen arviointiin.
    Soita Iso apu -palvelukeskusten ensineuvoon
    tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.
  • Jos olet jo vammaispalvelujen asiakas,
    varaa aika soittamalla omatyöntekijällesi
    tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.

Linkki vammaispalveluiden y​hteystietoihin.

Sähköiset palvelumme

Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7,
vuoden jokaisena päivänä?

Löydät sähköisesti täytettävän vammaispalveluhakemuksen sosiaalihuollon Omapalvelusta:

Voit tulostaa paperisen vammaispalveluhakemuksen vammaispalvelujen hakemukset -sivulta:

Voit jättää yhteydenottopyynnön vammaispalveluihin sähköisellä lomakkeella:

Customer service