• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Hyvinvointialue » Tietoa meistä » Omavalvonta » Omavalvontasuunnitelma

Sote-yrityksen omavalvonta

Omavalvontasuunnitelman avulla palveluntuottaja kehittää ja seuraa palvelujen laatua toimintayksiköiden päivittäisessä toiminnassa.

Omavalvontaohjelma

Useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Palveluntuottajan omavalvontaohjelman täytyy kattaa kaikki palveluntuottajan palveluyksiköt.

Omavalvontaohjelma on laadittava sähköisesti ja julkaistava julkisessa tietoverkossa tai muulla niiden julkisuutta edistävällä tavalla.

Omavalvontasuunnitelma

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta velvoittaa julkisia ja yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia laatimaan ja julkaisemaan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman. Omavalvontasuunnitelman avulla palveluntuottaja kehittää ja seuraa palvelujen laatua toimintayksiköiden päivittäisessä toiminnassa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnassa korostuu palveluntuottajien oma vastuu toiminnan asianmukaisuudesta ja tuottamiensa palvelujen laadusta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta.  Omavalvonnan tavoitteena on, että yrityksen johto ja henkilökunta arvioivat yrityksen toimintaa. Laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvissä asioissa kuullaan asiakkaita ja omaisia. Yrityksen toimintaa kehitetään asiakaspalautteen perusteella.

Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, miten yrityksessä varmistetaan, että palvelu toteutetaan laadukkaasti ja asiakasturvallisesti. Omavalvontasuunnitelmassa tulee ennakoida mahdollisia kriittisiä tilanteita, kuvata miten toimitaan, jos huomataan, että palvelu ei syystä tai toisesta toteudu sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti tai asiakasturvallisuus uhkaa vaarantua.

Omavalvontaan kuuluu myös, että tietojärjestelmien käyttöympäristössä huolehditaan tietoturvasta ja tietosuojasta asianmukaisesti. Palveluntuottajalla on oltava käytössään ajantasainen ja dokumentoitu tietoturvasuunnitelma,

Omavalvontasuunnitelma on julkinen asiakirja ja sen voi antaa asiakkaalle tutustuttavaksi esimerkiksi palvelua sovittaessa. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti ja julkaistava julkisessa tietoverkossa tai muulla niiden julkisuutta edistävällä tavalla sekä pidettävä julkisesti nähtävänä palveluyksikössä.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tekemillä ohjaus- ja valvontatapaamisilla katsotaan yrityksen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelma tulee tehdä selkeäksi ja asiakkaalle helppolukuiseksi.

Henkilökunnan ja palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja toteuttavien työntekijöiden tulee toimia siten, että asiakkaalle annettavat palvelut ovat laadukkaita, asiakaskeskeisiä, turvallisia ja asianmukaisesti toteutettuja. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajan työntekijöillä on velvollisuus ilmoittaa palveluyksikön toiminnasta vastaavalle henkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle havaitsemastaan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamiseen liittyvästä epäkohdasta tai epäkohdan uhasta taikka muusta lainvastaisuudesta. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta palvelunjärjestäjälle tai palveluntuottajalle. Palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus koskee sekä julkisia että yksityisiä palveluntuottajia. Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuudella on tarkoitus turvata asiakkaan hyvä hoito, huolenpito ja hyvinvointi. Palveluntuottajan tulee tiedottaa ilmoitusvelvollisuudesta henkilökuntaansa.

Customer service