• Etelä-Karjalan keskussairaalan edessä olevalle paikoitusalueelle uudet liikennejärjestelyt Read more
  • Hengitystie-infektiota sairastaville sekä COVID-riskiryhmäläisille suositellaan maskin käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa Read more
Etusivu » Hyvinvointialuealoite

Hyvinvointialuealoite

Hyvinvointialueen jäsenenä sinulla on oikeus tehdä aloitteita hyvinvointialueen toimintaa koskevissa asioissa.

Jäseniä ovat:

  1. henkilöt, joiden kotikunta on hyvinvointialueella,
  2. kunta, joka sijaitsee hyvinvointialueella,
  3. säätiö tai yhteisö, jonka kotipaikka sijaitsee kunnassa, tai
  4. henkilö tai toimija, joka omistaa tai hallitsee kiinteää omaisuutta hyvinvointialueella

Hyvinvointialuealoitteen avulla voit tehdä muutos- tai kehittämisesityksen hyvinvointialueen toimintaan. Huomaathan, että aloite on eri asia kuin palaute.

Näin teet aloitteen verkossa

Voit tehdä aloitteen Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle uudessa Hyvinvointialoite.fi-verkkopalvelussa. Palvelun kautta sinun on mahdollista tehdä aloitteita hyvinvointialueen toiminnasta ja palveluista sekä kansanäänestysaloitteita. Palvelussa voit myös tarkastella tehtyjä aloitteita.
Löydät palvelun osoitteesta hyvinvointialuealoite.fi. Palvelua pilotoidaan syksyllä 2024.

Näin teet aloitteen kirjeellä tai sähköpostilla

Aloitteen voi kirjata vapaamuotoisesti. Huomioithan aloitteessa kuitenkin seuraavat seikat:

  1. Kirjoita aloitteen alkuun selkeästi ”Aloite”
  2. Kirjoita aloitteeseen nimesi ja mahdollinen taustatahosi, yhteystietosi myös osoitetietosi.
  3. Kerro, mitä asiaa aloitteesi koskee. Sisältöön on hyvä liittää myös perustelut ehdotukselle.
  4. Toimita aloitteesi hyvinvointialueen kirjaamoon sähköpostitse (ki[email protected]) tai postitse osoitteeseen Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Valto Käkelän katu 3, 53130 Lappeenranta

Näin aloite etenee

Aloitteen käsittelee sellainen hyvinvointialueen viranomainen, jolla on toimivalta tehdä päätöksiä niissä asioissa, joita aloite koskee. Ilmoitamme aloitteen tekijälle kuukauden sisällä, kuka aloitteen käsittelee, kuinka kauan käsittelyssä arviolta kestää ja keneltä hän saa lisätietoja aloitetta koskien. Aloitetta käsiteltäessä hyvinvointialueen on varattava aloitteen tekijälle tilaisuus tulla kuulluksi.  Kun aloite on käsitelty loppuun, aloitteen tekijälle ilmoitetaan, onko aloite johtanut toimenpiteisiin.

Customer service